أكرم حسني و شريف عرفة
أكرم حسني و شريف عرفة


بعد «٢٧ سنة من الحلم».. أكرم حسني يتعاون مع شريف عرفة

أحمد السنوسي

الجمعة، 26 يوليه 2019 - 05:34 م

أعلن الفنان أكرم حسنى، عن تعاونه مع المخرج الكبير شريف عرفة فى فيلم سينمائى جديد، يعرض في 2020.

 

وروى "حسني" عبر حسابه الشخصى على "إنستجرام"، قصة تأثره بالمخرج شريف عرفة منذ أن كان طالبا في كلية الشرطة، وقال: "أولى كلية الشرطة وكان فى فترة التدريب الأساسى (45 يوما مابنخرجش من الكلية) مخصصين يوم فى الأسبوع بعد انتهاء زيارة الأهالى للطلبة لمشاهدة فيلم سينمائي في أحد مدرجات الكلية للترفيه عن الطلبة، وطبعا ده كان جايلي عالطبطاب لأني بحب السينما من صغري، أول يوم عرض كان فيلم الإرهاب والكباب إخراج الأستاذ الكبير شريف عرفة".

 

وأضاف حسني: "عمرى ما هانسى الخطفة اللي اتخطفتها يومها من الفيلم وتأثيره عليا وإزاي قدر الأستاذ شريف كمخرج عبقري إنه يوصل لي الإحساس ده والانبهار ده بكل عناصر الفيلم، ومن وقتها بدأت أركز مع السينما وأتناولها بمفهوم تاني، وطبعا كان من رابع المستحيلات وقتها إني أتخيل أي شيء ممكن يربطني بهذا المخرج العبقري أصل إيه اللي هايربط ظابط بمخرج غير إني أشوفه في لجنة أو كمين وأعبرله عن إعجابي بيه".

 

واختتم أكرم حسنى حديثه معلنا عن تعاونه مع المخرج الكبير في فيلم سينمائى قائلا: "النهاردة بعد مرور ٢٧ سنة من الحكاية دي، وبعد مشوار طويل من التحديات والمجهود أحب أبلغكم وأنا كلي شرف وفخر إني وقعت فيلم من إخراج الأستاذ الكبير شريف عرفة لسنة ٢٠٢٠.. دعواتكم إني أكون قد المسئولية".

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة