ريهام سعيد ريهام سعيد

تعرف على موعد التحقيق مع ريهام سعيد في واقعة «السمنة»

محمد طه الجمعة، 23 أغسطس 2019 - 07:31 م

تعقد لجنة الشكاوى بالمجلس الأعلى لتنظيم الإعلام اجتماعا طارئا لها- غدا السبت- برئاسة جمال شوقي عضو المجلس، للتحقيق في الشكوى التي تقدم بها المجلس القومي للمرأة ضد برنامج صبايا، والذي تقدمه الإعلامية ريهام سعيد على قناة الحياة، وتقرير لجنة الرصد المرفوع للجنة حول نفس الموضوع.

وقالت الشكوى وتقرير لجنة الرصد إن الحلقة تناولت قضية السمنة ووجهت إهانات بالغة لقطاع كبير من المصريات، واستخدمت عبارات وأوصاف لا تليق أدت إلى وقوع حالة استياء بالغة بين سيدات مصر.

ومن المقرر أن تناقش اللجنة في اجتماعها غدا الشكاوى الواردة لها في هذا الموضوع، كما تخصص جلسة تحقيق مع المذيعة ريهام سعيد في تمام الثانية ظهر الأحد بشأن الشكوى.

ردت الإعلامية ريهام سعيد على الهجوم التي تعرضت له خلال الساعات الماضية، بسبب سخريتها وانتقادها لأصحاب السمنة المفرطة، في حلقة برنامجها «صبايا» على شاشة الحياة مساء الأربعاء الماضي.

وظهرت ريهام سعيد في جديد- صباح اليوم- عبر حسابها بـ"إنستجرام"، لترد على تلك الموجة الغاضبة ضدها لتقول: «الأيام دي بتفكرني بأي فترة نعمل فيها حلقات قوية، وأنا مبسوطة جدًا إننا غايظين ناس كتير.. عملنا جراحات سمنة لناس كتير الأسبوع الماضي والستات كلهم زي الفل وصحتهم كويس، وعارفة إن فيه دكاترة اتضايقت وناس تانية اتضايقت والنجاح بيضايق أنا عارفة، وللمرة الأخيرة لجمهوري اللي بيحيني، إحنا مجرحناش حد ولا اتكلمنا وحش على حد، الناس اللي اتكلمنا عنهم فوق الـ200 كيلو وهما عبء على الدولة فعلاً لأنهم مبيشتغلوش، والسمنة لو معندكش مشاكل في الغدد أو الجينات أنت اللي جبته لنفسك ويمكن تغيره».

وأضافت: «الناس اللي لابسة جلابية وإسدال ناس بسيطة هنقول جزء منهم أمي لازم تكلمهم بطريقة مختلفة غير اللي الناس بتقوله علشان يفوقوا.. لازم الناس تعرف إن شكلها وحش ومنظرها مش لطيف ويدل على عدم التحضر، الناس غريبة سيبونا نساعدهم ونوعيهم وننصحهم».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ريهام سعيد لمنتقديها : انت متعرفش وانا عارفة فخليك في حالك #reham_saeed

A post shared by Reham Saeed (@rehamsaidofficial) on

وكانت ريهام سعيد تعرضت للهجوم بسبب إنها قالت في برنامجها: «الناس التخينة ميتة، عبء على أهلها وعلى الدولة، وبيشوهوا المنظر، منظرك بيكون مش حلو وإنتي بالعباية أو الجلابية ومش قادرة تمشي، بتفقدي جزء من أنوثتك».

 

 

 

 

 



الاخبار المرتبطة




الأكثر قراءة

الرجوع الى أعلى الصفحة