فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي

أخبار الترند| بعد تصريحات أسما شريف منير .. الشعراوي يتصدر تويتر

إيمان طعيمة الأحد، 03 نوفمبر 2019 - 09:10 ص

دشن بعض المغردون على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر» هاشتاج باسم فضيلة الشيخ «الشعراوي» تخليدا لذكراه، وردا على ما ورد من أسما شريف منير تجاهه.


وتفاعل المغردون مع الهاشتاج وقاموا بنشر مقاطع فيديو لفضيلة الإمام محمد متولي الشعراوي مع التعبير ببعض العبارات التي تظهر مدى الحب والتعلق به.

يذكر أن أسما شريف منير قامت بانتقاد بعض الشيوخ على صفحتها عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" وتسائلت عن شيخ تستطيع سماعه، فأخبرها أحد متابعيها بسماع الشيخ الشعراوي، فكان ردها «طول عمري كنت بسمعه زمان مع جدي الله يرحمه ومكنتش فاهمه كل حاجه، لما كبرت شفت كام ڤيديو مصدقتش نفسي من كتر التطرف، كلام فعلاً عقلي ما عرفتش استوعبه.. حقيقي استغربت».


وبعد الهجوم الشديد الذي حدث على التصريحات المسيئة لأسما شريف منير، قامت بالاعتذار قائلة: «حصل بينى وبين شخص حوار أسأت فيه التعبير عن اللي عايزه أقوله و حساه، أتفهم فهم كلامى على أنى انتقد فضيلة الشيخ متولي الشعراوي، انا بتكلم من غير ما بحسب كلامي، و أنا مقصدش بأي حال من الأحوال أني أغلط أو يوصل كلامي بشكل غلط كدة، أنا مش بقيم فضيلة الأمام، أنا عموما عمري ما أحب أغلط في حد».


وأضافت: «أنا بعتذر جدًا جدًا عشان أنا لم أستطع أن أحسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة، وده يمكن عشان لسه بتعلم وعدم إدراك، أنا لسه بتكلم علي طبيعتي زي أول يوم قررت إني أظهر على السوشيال ميديا، بس دلوقتي لازم أخد بالي من كل كلمه بقولها عشان كل حاجه بتتحسب عاليا وده جديد عليا».

وبررت أسما قائلة: «كنت بدور عن مرجع ديني و دروس دينية عشان أفهم بشكل مبسط و عشان أفهمه كنت محتاجة حاجة تناسب استيعابي، و الشيخ الشعراوي أعمق من قدراتى لأني في حاجات فعلاً مفهمتهاش، وأنا مبتدئة بحاول اتعلم و اقرب أكتر من ربنا، و عموما أنا بعتذر فعلا عن ذلت لساني وكلمتى..و حقيقي إنى اكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير».


الاخبار المرتبطة

 

 

 

 

الأكثر قراءة

الرجوع الى أعلى الصفحة