الكابتن طيار أشرف أبو اليسر
الكابتن طيار أشرف أبو اليسر


فيديو| «شوه سمعتي وتاريخي».. «أبو اليسر» يحكي تفاصيل أزمته مع محمد رمضان

سعيد حنفي

الخميس، 13 فبراير 2020 - 07:13 م

 

حلَّ الكابتن طيار أشرف أبو اليسر، ضيفًا على برنامج "مصر في القلب"، المذاع على فضائية المحور، اليوم الخميس، في أول ظهور إعلامي على شاشة التلفزيون بعد أزمته مع الفنان محمد رمضان، وقال: "أنا مكنش في دماغي أظهر على الميديا وأشتكي لأني اتوجعت أكتر من اللازم والموضوع أخد أكبر من حدة".

وكشف "أبو اليسر"، تفاصيل بداية أزمته مع محمد رمضان، قائلًا: "الموضوع في البداية كنا في رحلة من القاهرة للرياض داخل طائرة خاصة، وكان معانا محمد رمضان وأخوه ومسئول من شركة روتانا والمصور الخاص به، الكرسي اللي قعد عليه محمد رمضان هو كرسي مساعد الطيار وهو لا يُشكل أي خطورة على سلامة الركاب ولا يوجد من خلاله تحكم في الطائرة لأنني من أتحكم في الطائرة"، متابعًا: "المساعد الخاص راح الحمام في آخر الطائرة ومحمد رمضان حضر لالتقاط صورة داخل قمرة القيادة".

وأضاف: "رمضان دخل والكرسي كان فاضي وقعد وقالي بعد إذنك هاخد لقطة للذكرى أفرجها لابني فوافقت لأنه أدبًا مني مينفعش أقوله قوم، لكن طلبت منه ميحطش أيده على الكنترول ووضع يده فقط على المقود.. قولتله مفيش مشكلة لأنني من أتحكم في قيادة الطائرة، فطلبت منه بعد التقاط الصورة إنها تكون لنفسه وليس للإعلان والنشر في صفحته.. فقالي لا خالص".

وتابع: "اتفاجئت لقيت في نفس اليوم بليل، مساعدي بيكلمني بيقولي الصورة اللي صورها محمد رمضان طلعت فيديو ونزلها على صفحته، أنا أول ما شوفت الصورة عرفت أخرتها إيه، هذا تصرف غير مسئول منه".

واستطرد: "محمد رمضان كنا راجعين في نفس الطايرة، ودخلتله وكلمته قولتله اللي أنت عملته ده هيقفل بيوت ناس كتير وهتخرب بيوتهم مش بيوتي أنا لوحدي، ناس كتيرة تأذت من الفيديو.. قالي أنا هشيلها، قولتله تشيلها إزاي دي عليها ملايين المشاهدات.. قالي أنا ليا علاقتي واتصالاتي بوزراء وهحل المشكلة، قولتله اللي أنت بتقوله ده على عيني وعلى رأسي لكنه لن يجدي نفعًا لأن هناك قانون يحكم وينظم عملية الطيران".

وأكد: "محمد رمضان شوه صورتي وشكلي ومنظري وسمعتي وتاريخي في الطيران، ويصعب عليا بدل ما أخرج متكرم، أخرج بإيقاف عن الطيران مدى الحياة وسحب الرخصة مني، وأقسم بالله اللي بيقول أني قولت للمساعد بتاعي قوم عشان محمد رمضان يقعد، أقسم بالله ما حصل والمساعد اسمه إيهاب حافظ وممكن الناس تسأله، والكلام اللي في الفيديو صوت المصور بتاع محمد رمضان وليس صوتي، لأن مفيش طيار بيقول لفظ سايق أثناء قيادة الطائرة".

وأوضح: "لازم الناس تبقى عارفة أن الطائرة لما تبقى رايحة أي رحلة، بنبقى في فضاء جوي مراقب، بمعنى أن الطيارة لو هتخرج عن مسارها 10 سنتي هتلاقي ألف واحد في الرادار بيوقلك بتعمل إيه".
 

 

الكلمات الدالة

مشاركه الخبر :

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

مشاركة