يسرا اللوزي
يسرا اللوزي


منهن نجلاء بدر وزينة| فنانات يتضامن مع يسرا اللوزي وابنتها ضد «المتنمر»

نورهان نبيل

الأربعاء، 30 ديسمبر 2020 - 12:35 م

أعلن عدد من الفنانين تضامنهم مع  يسرا اللوزي والتي تعرضت ابنتها للتنمر، حيث فوجئت بمتابع على "انستجرام" يسخر منها ويصفها بـ"أم الطرشة" بعدما أكدت أن ابنتها تعاني من ضعف السمع.

وكتبت زينة، من خلال حسابها على إنستجرام: "عارفين يعني ايه ام !! يعني حب وتضحية ومعاناة وعطاء وتعب ومسؤلية وحاجات كتير مالهاش وصف ...عارفين يعني ايه طفل او طفلة !!! يعني مستقبل وحياة وعمر جاي وتفاؤل وحب.. عارف يعني ايه تعاير طفلة يعني الشيطان نفسه يخجل انه يعمل كده يعني انت لا شيطان ولا بني ادم انت حاجه مالهاش وصف !! انت مخلوق ضعيف ومريض مرض مالوش تشخيص لان اي مخلوق حتي الشيطان اشرف منك انت وامثالك مكانكم المجاري ولو ان المجاري فيها كائنات حيه اشرف منك".

 

وعلقت نجلاء بدر، على هذه الأزمة قائلة: "أعظم وأجمل أم في الدنيا.. ربنا يحفظك.. ويحفظلك أولادك.. ويبعد عنك أولاد الحرام". 

وتضامنت أيضًا إيمي سمير غانم مع يسرا، وكتبت من خلال حسابها على إنستجرام: "أجمل وأحسن وأجدع أم في الدنيا لوزي بحبك وربنا يخليلك أهلك كلهم ويحفظهم.. يا أشطر وأحن أم وأعز صديقة لقلبي".

 

وتصدرت الفنانة يسرا اللوزي، اليوم الأربعاء، تريند مؤشر البحث جوجل بعدما فوجئت بتعليق سخيف يصفها بأم الطرشة، حيث أن ابنتها تعاني من ضعف السمع .


وردت يسرا على هذا التعليق وكتبت :" شكرا على ذوق حضرتك، أنا قررت استغل كلامك اللطيف عشان أقدم شوية توعية بخصوص هذا المصطلح، أولا المصطلح الصحيح والمقبول هو الصم وضعاف السمع وليس الطرش أو البكم، ثانيا أحب أعبر عن فخرى بكونى والدة طفلة صماء، لأنها علمتنى حاجات كتيرة جدا وبقيت بنى آدمة وأم أحسن بسببها، وأنا متأكدة إنها هتطلع إنسانة مثقفة ومتفوقة ومش هتبقى محتاجة مساعدة من حد عشان تحقق أحلامها".

وأضافت يسرا: "ثالثا.. البنت الصماء دى هى اللى ألهمتنى انى أتكلم فى البرامج وأطالب بالكشف المبكر للمواليد اللى على أساسه كل المصريين هيتعملهم كشف سمع عند الولادة، وده المفروض يشاهم بشكل إيجابى فى حياة عائلات كتير وهيسمح للأطفال الصم وضعاف السمع، إنهم يلاقوا الدعم منذ الصغر عشان يقدروا يتعلموا كويس ومايبقوش عبء على حد، بل بالعكس هيكونوا قادرين يندمجوا فى المجتمع (المريض للأسف)".

وتابعت يسرا: "فالبتالى الطفلة الصماء دى، ليها إنجازات أثرت على شعب كامل، رغم إن عمرها 6 سنين، ياريت توضحلى بقى.. حضرتك أنجزت إيه فى حياتك؟.. شكرا". 


وتعاطف الآلاف من رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع يسرا واطلقوا حملة لدعمها، وطالبوا بالقبض على صاحب التعليق ومعاقبته وتطبيق القانون عليه.

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة