داليا جمال
داليا جمال


أما قبل

إشى خيال يا ناس !!

داليا جمال

الجمعة، 01 يناير 2021 - 07:05 م

 

فى بداية عام جديد.. تعالوا نحلم ونتمني..ونتوقع مالا يتوقعه عقل.. ونشطح بخيالنا لأبعد مدى ونتخيل أن معالى رئيس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، قد قرر فاجأة أن يصنع لنفسه بصمة لا تمحى على مر الزمن وأن يحقق حلما طالما راودنا.
 أفتكر  أن أول أحلام المصريين سيكون... اختفاء التوكتوك من كل شوارع مصر المحروسة، بعد أن أصبح مصدرا للبلطجة والسير عكس الاتجاه كحشرات سوداء انتشرت فى الشوارع انتشار النار فى الهشيم ، وقنابل موقوتة تفشت فى شوارعنا بلا رقيب ولا حسيب ، لذا فنحن نحلم أن يختفى التوكتوك ويمنع من السير نهائيا فى كل شوارع مصر ليعود لنا شعور بالأمن والأمان.
 ولأننا شعب فرحتنا عزيزة.. وأوقاتنا الحلوه نادرة.. فمش كتير علينا يا دكتور مدبولى نحلم ونتمنى يكون فيه حديقة عامة فى كل حى ..تكون متنفسا للجميع وخاصة كبار السن ممكن لا يملكون رفاهية الانضمام لناد رياضي.. ومثلما هناك أهمية عظيمة للكباري.. فنحن فى أمس الحاجة لحدائق عامة نتنفس فيها الهواء ونشعر فيها بآدميتنا..بدون رسم دخول 25 جنيها!
 ويا سلام بقى يا دكتور مدبولى لوتعرف أننا نفسنا ترجع لنا مكتبات الأسرة ومشروع القراءة للجميع ، وكفاية أجيال جاهلة بتاريخ بلدها ، وكفاية أطفال محرومين من الرياضة فى المدرسة ومن الجمال فى الشارع، ومن البهجة فى حياتهم... فبلاش يكونوا محرومين من القراءة كمان .
عارف يا دكتور مدبولى نفسنا فى إيه كمان.. بصراحة كده.. نفسنا نطمن.. ونحس أن الحكومة قررت تشتغل لاحتياجات المصريين .
ياه...الأحلام كثيرة..والأمنيات لا تنتهي...هنقول ايه ولا إيه يا دكتور مدبولي... اعتبرها فضفضة من المصريين لك فى بداية عام جديد ، نتمنى أن يكون.. سعيدا

 

الكلمات الدالة

مشاركه الخبر :

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

مشاركة