فاطمه الزهراء .. مشوار “أم من ذهب” تحدت الظروف ووقفت وراء بطلنا شريف ندى
فاطمه الزهراء .. مشوار “أم من ذهب” تحدت الظروف ووقفت وراء بطلنا شريف ندى


صور| فاطمه الزهراء «أم من ذهب» قهرت الظروف وجعلت ابنها بطل

محمد فاروق

السبت، 06 فبراير 2021 - 11:40 م

قصة مشوار رائعة لفاطمة الزهراء التي تحدت الظروف ووقفت بجانب ابنها شريف ندى، وهو شاب يعاني من التوحد، ليصبح أحد أبطال مصر أثناء مشاركته مع الاولمبياد الخاص وحصد الكثير من الميداليات الذهبية.

وعن بداية المشوار الرائع المتميز بتقولنا مدام فاطمة الزهراء شريف آخر أخواته قبله 5 وحمله كان طبيعي وولادته طبيعيه وأبوه ابن خالي وتأخر في المشي على سنة ونص تقريبا، و«أتكلم عادى وعند سن 3سنين لاحظت انه بيعيط بدون أسباب واكلمه يرد بنفس الكلمة اللي قلتها له وابتدي يسحب الكلام ويشاور على الحاجة اللي هو عايزها أو ياخدني ليها».

 

وتابعت: «سألت طبيب العيلة طبيب أطفال عن اللي حصله قالي وديه دكتور نفسية وعصبية ولما كانت الدكتورة بتكلمه كان بيستخبي ورايا ومايردش عليها، وابتديت المشوار باختبار ذكاء طلع انه على border line وانه عنده سمات توحد أولها وأشهرها أنه مش بيحب يبص لحد في عينيه».

 

وأردفت: "ابتدينا أدوية للتركيز وجلسات تخاطب وحضانة يتعلم فيها.وجلسات تعديل سلوك وتنمية مهارات وتآزر بصري وحركي وتدريبات سباحة وأتعلم في مدرسة عادية عشان الدمج مكانش لسه فيه ذوي التوحد، وصل في تعليمه للإعدادية ثم ثانوية فندقية ثم الجامعة العمالية.وكورسات انجليزي وكمبيوتر ولعب باتيناج وحفظ قرآن وتعديل السلوك مستمر لتجاوز أي دروب يحصل".

وتابعت «اشترك في بطولة الجمهورية للسباحة وأخذ مركز سادس، وفى التزلج المدولب أو الباتيناج أخد ميداليتين ذهب وواحدة فضة في الألعاب الإقليمية ابوظبي2018 ، وميدالية ذهب وميدالية فضة ومركز رابع في الألعاب العالمية أبو ظبي 2019».

وبدأ برياضة الفروسية والسلة وكرة الريشة للآن، أما العمل فقد تم تدريبه في كاريتاس سيتي للتأهيل المهني وتنمية مهارات حياتيه ورعاية ذاتيه لمدة سنة ونصف.

واشتغل 5 شهور في TBS مساعد شيف ومقدم خدمات لإجادته اللغة الانجليزية، ثم مقدم رعاية لجمعية خيرية لذوي الإعاقة ومدرس لهم، ثم مساعد مدرس لمحو الأمية لذوى الإعاقة في جامعة عين شمس قسم التربية الخاصة ومش بس كده بفضل الله تعالى ابتدأ مجلس مداخلات اللاعبين القادة بالأولمبياد الخاص المصري والإقليمي.

«منذ سنتين وشريف عضو من أعضاؤه ال12 تحت إشراف أساتذة أفاضل في المجال عرفوهم قانون الإعاقة وأزاي يطالبوا بحقوقهم  وشريف وأصحابه أصبحوا الآن متحدثين ومدربين للاعبين الصغار في الاولمبياد الخاص المصري».


«وقد تم زيارة مدارس في القرية الذكية وجامعات للتعريف بذوي الإعاقة وأنهم أبطال وتم دمج الطلاب مع ذوى الإعاقة من خلال يوم رياضي للجميع وكذلك تم زيارة الإسماعيلية مع وفد رفيع المستوى للتعريف بذوي الإعاقة ومشاهدة المزارع السمكية وقناة الإسماعيلية الجديدة على الطبيعة مشواري مع ابني الغالي شريف لسه منتهاش أنا معاه لأخر المشوار وبإمكانياته التي بلا حدود».

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة