حنان حسين
 حنان حسين


سفير التضامن| حنان واجهت أعباء الحياة بـ«قرض مستورة»

أمنية فرحات

الإثنين، 26 أبريل 2021 - 01:36 م

تكتب وزارة التضامن الاجتماعي، قصصًا لأبطالها على مدار أيام شهر رمضان، تلقي فيها الضوء على نماذج مشرفة من الشباب والفتيات تحت عنوان سفير التضامن.

«العمل كرامة ترفع رأس  صاحبها، وتجعله شخصًا عزيزًا في حياة أبناؤه، والعمل بعد السعي له طعم مختلف.. طعم المكسب بعد التعب»، هكذا تحدثت «حنان حسين»، من محافظة الفيوم، وإحدي بطلات سفير التضامن.

في البداية تقول «حنان حسين» بطلة حلقة اليوم من سفير التضامن : «أنا ابنة محافظة الفيوم قرية ديسيا، يتميز السيدات فيها بالجدعنة والسعي وراء لقمة العيش». 

وأضافت : «أنا مثل أي سيدة بهتم ببيتي وواقفة جمب جوزي ونمشي حياتنا إيد على إيد.. بس كانت العين بصيرة والإيد قصيرة.. لحد ما وصل لنا الخبر الحلو اللي غير حياتنا، عرفت من جيراني إن فيه قرض بيقدموا بنك ناصر الاجتماعي التابع لوزارة التضامن اسمه قرض مستورة، وإنه بيقدم لحد 20 ألف جنيه أقدر أعمل بيهم مشروع وأقف على رجلي، والمشروع فكرته موجودة».

وأضافت : «أنا قريتي هي الأولى على مستوى مصر في صناعة السجاد، ما تتردتش لحظة، قدمت على القرض وبدأت في صناعة السجاد، من زمان بحب شغل السجاد، الشغل في السجاد محتاج فن، وبحس وأنا شغالة إني فنانة». 

وتابعت : «حالتي المادية اختلفت تمامًا لما مشروعي نجح وحالتي النفسية كمان ما بقتش شايلة الهم زي زمان بصرف على ولادي وبيتي وأقف على رجله، ومبسوطة جدًا بفضل ربنا عليا إن الناس معجبة بشغلي وبحلم إني اتوسع في صناعتي والناس تعرفني».

إقرأ ايضا .. «التضامن» تعيين مساعد للحماية وشبكات الآمان الاجتماعي و3 معاونين من الشباب

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة