الدكتور أشرف زكي
الدكتور أشرف زكي


بعد واقعة تحرش ممثل بفتيات.. «المهن التمثيلية» تستعد لإصدار بيان بشأن ورش التمثيل

أحمد السنوسي

الخميس، 01 يوليه 2021 - 07:58 م

علمت «بوابة أخبار اليوم» من مصادر لها عزم نقابة المهن التمثيلية، برئاسة الدكتور أشرف زكي، إصدار بيان يخص ورش التمثيل خلال الساعات المقبلة.

يأتي ذلك في ظل الأزمة التي أثيرت خلال الساعات الماضية حول تقدم بعض الفتيات ببلاغات للمجلس القومي للمرأة، يتهمن فيها ممثل ومدرب تمثيل شهير بالتحرش بهن، خلال حضورهن دورات وورش تمثيل في أحد الاستوديوهات التي كان يديرها.

وكانت بعض الفتيات قد سردن خلال البلاغات التي تقدمن بها تفاصيل تحرش “ش. خ” بهن، حيث كتبت إحداهن في شكواها: "كنت باخد ورش تمثيل مع الممثل كان دايمًا حريص إنه يخلي المكان مريح لينا علشان نعرف نعبر عن نفسنا ونحكي حاجات شخصية بس للأسف كان بيستخدم ده لمصلحته علشان يتحرش بالبنات".

فيما كتبت أخرى: “أنا حصل لي نفس الموقف اللي كل البنات اتعرضت له، والمفاجأة إنها طلعت نفس الطريقة حصلت لكذا بنت بحجة تمارين تخص الورشة اللي كنا فيها، ولما أنا حصل معايا حاجات غريبة في التمرين اعترضت”.

وتابعت: "ابتعدت وكان رده إنتي جبانة ولازم تشيلي الخوف من عليكي علشان تقدري تطلعي اللي جواكي وتستفيدي لشغل الورشة وكلام من ده، بعدها أنا سكت وما كنتش عارفة أفكر ومشيت من هناك وما روحتش تاني”.

 


الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة