الفنانة زينب غريب
الفنانة زينب غريب


تأييد تغريم طبيب بيطري تحرش ببطلة مسلسل «100 وش»

إسلام دياب

الثلاثاء، 27 يوليه 2021 - 01:11 م

قضت محكمة جنح مستأنف قصر النيل بتأييد تغريم طبيب بيطرى تحرش بالفنانة زينب غريب وتصويرها من الخلف بهاتفه، بعد الحكم الأول عليه بتغريمه 10 آلاف جنيه، بعد أن أحالت نيابة قصر النيل برئاسة المستشار أحمد صفوت، في وقت سابق المتهم محبوسا للمحاكمة الجنائية أمام محكمة الجنح بتهمة التحرش بالفنانة زينب غريب نجمة مسلسل 100 وش.

حيث قام المتهم بتصوير المجنى عليها من الخلف أثناء سيرها في منطقة وسط البلد، وتم القبض عليه وتحرر محضر بالواقعة وتولت النيابة التحقيق وأحالته النيابة للمحاكمة بعدما عثر بهاتفه على 3 صور لها على الهاتف، وتم تحريز الهاتف المضبوط وضمه لملف القضية، لتصدر المحكمة حكمها المتقدم.

اقرأ أيضا| بعد الحكم عليه.. ننشر التفاصيل الكاملة لواقعة تحرش طبيب بيطري ببطلة «100 وش»

وتنشر «بوابة أخبار اليوم» التفاصيل الكاملة للواقعة.. قالت الفنانة زينب غريب، عن تفاصيل تعرضها للتحرش من طبيب بيطري، بمنطقة وسط البلد مؤخرا: «مكنتش أتمنى أحكي اللي حصل دلوقتي بس تصحيحا لافتراضات خاطئة عن واقعة التحرش هضطر أوضح ملابسات الحادثة.. الدكتور البيطري أنا ولا أعرفه ولا زورته في مكان ولا عمري قابلته ولا هو نفسه يعرفني، الواقعة حصلت في الشارع في وسط البلد وأنا رايحة أركب أوبر، والمدعو كان ماشي ورايا وبيصور أجزاء من جسمي معينة، خلسة من ظهري، وهو مكنش يعرفني ولا حتى شاف وشي، ولما أخدت بالي إنه بيصورني خلسة سألته بأدب فلقيته بيتهرب وعامل نفسه مش سامعني، أصريت وجريت وراه».

وأضافت : «ابتدى ينكر ويهددني ولولا إن الناس اتلموا ورجل أمن تدخل وفتش موبايله واكتشف أنه مصورني فيديو «المدعو مسح الفيديو قبل ما تتحرز»، وصور غير لائقة وتحتها ميت خط ومدلولها الوحيد أجبن وأخطر من المتحرش التقليدي «ملحقش يمسح الصور واتحرزت بالفعل في النيابة»، مش عارفة كان ناوي يعمل بالصور ويستغلها إزاي، بس الأكيد إن نيته كانت أذى صريح وخبيث».

أكدت : «عملت محضر في القسم وقدمت أقوالي في النيابة وأثناء التحقيق عرفت إن مهنته طبيب بيطري «مراقب جودة على اللحوم» وإنه متزوج.. ودا سبب كلمة «افتكرني جاموسة» اللي استخدمت بطريقة سيئة من الصحافة لثقافة التريند اللي أنا ضدها».

وأشارت إلى أنه «اللي يخص مجريات القضية دلوقتي في أنا بفضل إنها تفضل في إطار خاص بيني والمحامي المنوط بيها حتى الحكم في القضية.. ويمكن في وقت لاحق معرفش امتى، هقدر أسرد الصورة كاملة من باب التوعية لقضية مهمة زي التحرش، بس حابة أختم إنني حقيقة عندي تساؤلات كبيرة ناحية نظرة بعض الناس للاختلاف في مقابل العنف والتحرش، وليه جوا البعض منهم شماتة ودعم دفين للعنف تجاه أي شخص مختلف عنهم مهما كان مسالم وفي حالة ومبيأذيش حد.. وإيه شكل الجذور اللي اتزرعت فيها ثقافة لوم الضحية؟!".

وكانت الفنانة زينب غريب، تعرضت للتحرش من طبيب بيطري، وكتبت عبر حسابها بموقع «فيس بوك»:«لما نتربى كبنات على الخوف والسكوت، فيحصل إن واحد يتحرش بيا النهاردة، ويتقال لي إما اسكتي وعدي أو ده مريض وخلي المسامح كريم وخصوصا لما تطلب ده واحدة ست زيها زيي بالظبط، أنا برضو مش فاهمة الأمهات اللي لو ابنها قتل، اغتصب، أو تحرش تدافع عن ابنها وتنسى إني في مقام بنتها برضو، فعلا محتارة ما بين أساعد الأم وأتنازل عن حقي، ولا أقول لها يا حاجة ابنك متحرش ولازم يتعاقب والأغرب إنه دكتور بيطري وعلى ما يبدو افتكرني جاموسة ماشية قدامه».

 

زينب غريب، حققت نجاحا من خلال دورها بمسلسل «بـ100 وش»، الذي عُرض في رمضان قبل الماضي، بطولة الفنانة نيللي كريم، والفنان آسر ياسين، مصطفى درويش، إسلام إبراهيم، علا رشدي، من إخراج كاملة أبو ذكري.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة