داليا جمال
داليا جمال


أما قبل

تسجيل الملكية.. من تانى !

داليا جمال

الجمعة، 12 نوفمبر 2021 - 08:24 م

تانى تانى راجعين للحيرة تانى.. للشهر العقارى وتسجيل الملكية من تانى.. من يومين اعلن مجلس الوزراء المصرى الموافقة على مشروع القانون الجديد للشهر العقارى واجراءات تسجيل الملكية.. وهذا القانون يحمل فى طياته مخاطر عدة على اصحاب الاراضى وملاك العقارات.. وفتح الباب على مصراعيه لمحترفى اغتصاب الاراضى والبلطجية..

حيث نص القانون الجديد على امكانية اشهار الملكية وتسجيل العقار (بدون تسلسل ملكية!!) مع خمس سنوات حيازة.


وفى مادة اخرى من القانون يمكن تسجيل العقار فى حال وضع اليد عليه لمدة ١٥ سنة بغرض التملك!!  وطبعا جاءت هذه المواد من القانون على الطبطاب للمقاطيع والبلطجية. فما اسهل من وضع اليد..

والشهود عندهم بالكوم.. وسجل يا باشا فى الشهر العقارى. ايشى اراضى. وايشى شقق وايشى عمارات على فيلات..

واصحابها نايمين وفى بطنهم بطيخة صيفى. لان العقود من ايام سيدنا نوح وتسلسل الملكية موجودة فى الخزنة اللى جوه الدولاب .

وفاكرين ان املاكهم فى الحفظ والصون.. مايعرفوش.. ان الشهر العقارى ممكن يسجل الملكيه لاى شخص له حيازة للعقار من خمس سنين..

او يقول لموظف الشهر العقارى انا واضع يدى على العقار من ١٥ سنة وعندى الشهود.. بدون لا عقود ولا ورق ولا (دياولة) كفاية ان الموظف يصدقة ويعطى له عقد ملكية مسجل اقوى مليون مرة من اوراق المالك الاصلى.


اعتقد القانون الجديد به ثغرات خطيرة بحاجة الى تعديل ومراجعة دقيقة عند عرضه على مجلس النواب لان مشروع القانون بهذا الشكل.. يفتح الباب لسلب الممتلكات العقارية بمنتهى السهولة. 

 ونصيحة لمن يمتلك قطعة ارض او عمارة عندك حل من اتنين.. يا إما تروح تطمن عليها كل ١٢ ساعة مرة الصبح ومرة بالليل ..

يا إما تجيب «بودى جاردات» يحرسوها. بس خد بالك. لو سمعوا عن تسجيل الملكية الجديد. هايخدوها منك بوضع اليد. وكله بالقانون (قانون الشهر العقارى الجديد) واشوفك امس.
 

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة