هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية
هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية


هاني شاكر لساويرس: يكفيني رد الناس عليك.. والدنيا مش فلوس خالص

مصطفى أحمد

الإثنين، 22 نوفمبر 2021 - 11:34 م

علق الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، على حديث رجل الأعمال نجيب ساويرس بعد الهجوم علي شخصيته وأبدى دعمه لمؤدي المهرجانات.

وقال هاني شاكر، في مداخلة هاتفية مع الإعلامي نشأت الديهي في برنامج الورقة والقلم المذاع عبر قناة TeN TV، إنه يرفض الحديث عن نجيب ساويرس وعمّا حدث بينهما، مضيفًا: كل المداخلة لم تكن بالمستوى اللي أنا متوقعة، ويكفي رد الناس عليه، وفعلًا كان استفتاء شعبي بينه وبين الصحفي اللي عمل مداخلة وراه.

وتابع حديثه بشأن إيقاف مطربي المهرجانات قائلًا: هذا الكشف موجود منذ أكثر من شهرين فيهم اللي دخل اختبارات ورسب وفيهم اللي موقوف من النقابة بسبب أفعال فاضحة يعاقب عليها القانون الموضوع مش جديد، قد يكون العدد الكبير تسبب في لفت الأنظار، لكنهم ليسوا لهم علاقة بالنقابة وبالتالي ليس من حقهم ممارسة الغناء.

وأكد نقيب المهن الموسيقية: اللي عاوز يغني أهلا وسهلا والأساتذة الممتهنين يشوف اللي عنده الموهبة، إحنا مش ضد لون ولا أسماء ولا طبقة معينة فنية خالص إحنا عاوزين المسألة تاخد شكل قانوني ده من حق النقابة إننا نخاف على أعضائنا ونخاف على قوانينا وده قانون مجلس الشعب أعطاه للنقابات الفنية، من حقنا نشوف مين بيخرج عن العادات من حقك تعاقبه وتوقفه وتنبهه ولا يجوز لأحد فرض سيطرته.

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة