الرئيس السيسي
الرئيس السيسي


بسام راضي : الرئيس السيسي يفتتح مدينة اسوان الجديدة.. ويتفقد كورنيش المدينة ومنطقة الاسكان والفيلات

وليد قطب

الثلاثاء، 28 ديسمبر 2021 - 04:17 م

صرح السفير بسام راضي المتحدث الرسمي بأسم رئاسة الجمهورية أن الرئيس عبد الفتاح السيسي افتتح مدينة أسوان الجديدة، وتفقد كورنيش المدينة ومنطقة الإسكان والفيلات.

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسي قد افتتح مصنع اليوريا ونترات الأمونيا بمنطقة كيما 2 بمحافظة أسوان كما تفقد الرئيس المصنع واستمع إلى شرح تفصيلي كما التقط الرئيس الصور التذكارية مع العمال والقيادات..

اكما تفقد الرئيس محطة سكك حديد أسوان ويشهد تدشين الوحدات المتحركة الجديدة من قاطرات وعربات السكك الحديدية

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي التهنئة للحكومة وقطاع الأعمال على افتتاح مصنع كيما ومحلج الفيوم المتطور.

وقال:"أهنيكم.. قطاع الأعمال والحكومة على المشروع ده والافتتاحات سواء مصنع كيما ومحلج الفيوم، ويمكن في المناسبات الجميلة دي نقول كلام جميل".

وأضاف: مش هنسى شاب قالى مصنع كيما بيرمي مخلفات في النيل وعملوا حاجة علشان الريحة متطلعش.. وخدناه وروحنا وقولناله احنا شغالين في ده وهنعمله".

وقال الرئيس: الوزير بيقول بعنا الأرض علشان ناخد قروض.. بعنا الاراضى علشان ده ونجيب جزء من الفلوس.. مش عاوزين نرجع تاني للخراب والمصنع ده بعد شوية يرجع يتدهور تاني.. في 3 حاجات التسعير والإدارة والحوكمة بنعمل إجراء علشان نحقق التسعير علشان يبقا سعر مناسب للزراعة فى مصر".

وأضاف الرئيس السيسي: الطن كان بتمن ودلوقتي بتمن تاني، نتيجة السنتين اللى فاتوا.. وبالتالى عاوز تصدر وعاوز احتياجات السوق والاسعار في السوق مدعومة والسعر وصل الى تلت السعر اللى في العالم.

وتابع  الرئيس: التسعير محتاج دايما ازاى نحل فيه وهقول للمزارعين ووزارة الزراعة يا جماعة نظم الري الحديثة الزراعة الحديثة تخلي كمية الأسمدة المستخدمة اقل بنسبة 50 او 40 % بدل ما تشترى شيكارتين تشترى واحدة أصدرها بره".

واستعرض الرئيس بعض أوضاع الدولة المصرية في الماضى، قائلا: "لن انسى عام 2011.. والمفروض يا مصريين مش تنسوا العام ده.. كل إجراء وخطوة مش تنسوا العام ده.. اللى أنقذكم ربنا وحده.. وربنا اللى أنقذ البلد دى من مصاير الخراب والدمار.. ولأجل خاطر الـ 100 مليون مصري". 

وأضاف الرئيس السيسي: "ربنا انقذ البلد دى علشان البسطاء والغلابة.. لحكمة إلهية وربنا انقذها.. وهل هنكرر نفس المسار تانى.. لا طبعا.. الكلام ده لو هيزعلكم انا هاجى عليكم.. علشان خايف على البلد..مش تزعل الا على نفسك وانك ممكن تكون سبب في دمار بلدك وخرابها".

وقال الرئيس السيسي، أن المصانع الجديدة يجب أن يتوافر لها عناصر النجاح بشكل كامل، قائلا: "أنا عاوز فرص نجاح للمصانع والشركات الجديدة منعا لتكرار اللى فات


وأضاف: اى مستثمر أو قطاع خاص لما بيعمل مصنع جديد مش بيكون عنده مشكلة في تحديث العمل داخل المصنع ده.. لانه قاعد بيدير صح.. الإدارة الجديدة مفيش فيها خواطر.. مش هعين حد في المصنع ملوش لزمة.. علشان قريبى أو معرفتى أو كلام هذا القبيل". 

واستكمل الرئيس السيسي: القطاع الخاص شريك معانا.. هيدفع ويبقى معانا بفلوسه بقى.. بتوع قطاع الاعمال هيزعلوا منى.. انا بتكلم في مصلحة أكبر.. بتكلم في مصلحة البلد.. انها تعيش وتكبر.. البلد تعيش وتكبر وتبقى المصانع عبارة عن أداة في الاقتصاد ورفاهية المجتمع.. وده مش هيحصل إلا لما تبقى منضبط في التعيين والتشغيل".

وقال الرئيس السيسي: أنا لا بخاف ولا بيهمني إلا البلد، العمر ده بتاع ربنا والمكان اللي فيه بتاع ربنا".

وأكد الرئيس السيسي أن الدولة المصرية ترحب بالقطاع الخاص، قائلا: "القطاع الخاص عاوز يتفضل معانا في المصانع والمشروعات الجديدة يتفضل.. وده كلام بقوله لرابع مرة.. اهلا وسهلا بالقطاع الخاص.. احنا محتاجين القطاع الخاص معانا.. احنا أثبتنا أننا غير أكفاء في الإدارة على مدار 40 سنة اللى فاتوا.. ده عيب عيب الاستمرار على نفس المسار والاقتراض علشان التطوير.. وبعد شوية اانا مش مش هكون موجود والوزير كمان مش هيكون موجود والمصانع دى تتدهور تانى لان منظومة الأداء نتائجها الحقيقية حاجة".

اقرأ أيضا| تفاصيل افتتاح السيسي مصنع «كيما 2» للأسمدة وتفقد محطة سكك حديد أسوان

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة