أيتن عامر
أيتن عامر


33 مليون جنيه.. أيتن عامر تكشف تفاصيل أزمتها مع الضرائب

بوابة أخبار اليوم

الخميس، 03 فبراير 2022 - 10:48 ص

لا تزال أصداء أزمة الفنانة أيتن عامر، الأخيرة مع الضرائب وقرارها بعدم الظهور في برامج في الفترة المقبلة بدون تقاضي أجر؛ مستمرة.

وكتبت أيتن عامر على موقع التواصل الاجتماعي تويتر: «أنا مرفوع عليا قضية تعويض عشان اشتغلت مسلسل كوفيد مع عمل تانى فى نفس السنة، وطالبين مني تعويض ٣٣ مليون جنيه، شايلاكوا للكبيرة»، وكان الجمهور تفاعل مع الأزمة منذ بدايتها وغردوا: يا جماعة.. بنجمع ٢ مليون جنيه عشان نسدد ضرايب أيتن عامر، اللى عايز يساعد يبعتلى خاص.

وكانت أيتن عامر، كشفت عن وقوعها في مأزق صعب مع مصلحة الضرائب خلال فترة تقديم الإقرارات الضريبية، مؤكدة إنها وجدت تقديرات جزافية بسبب حوارات إعلامية قامت بها للإذاعة وبعض القنوات على اليوتيوب والسوشيال ميديا، رغم أن مشاركتها كانت «بدون أجر»، ولكن لا يوجد ما يثبت رسميا إنها شاركت تطوعا، وباتت ملزمة بسداد المبالغ المطلوبة منها.

ووجهت أيتن عامر، في وقت سابق رسالة إلى أصحاب القلوب الرحيمة، ومعدي البرامج المحترمين"، وقالت: في حالات كتير بنحل كضيوف على البرامج على السوشيال ميديا والقنوات «بدون تقاضي أى أجر» ولكن للأسف بيتم محاسبتنا عليها ضريبيا بتقدير جذافى ومش بنقدر نثبت انها كانت بدون اجر فى شركات بتكون قفلت وقنوات اختفت مبعرفش اوصل لحد منهم وبيبقى لازم ادفع التقدير ده مضطرة طبعا.

واختتمت أيتن عامر حديثها قائلة: برجاء تقبل اعتذاري الفترة المقبلة عن هذه الاستضافات لأن مش منطقى أبدا ادفع ضرايب عن حاجة مخدتش فيها أجر أصلا شكرا.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة