معتز عبد المجيد
معتز عبد المجيد


نوستالجيا

«الأهلى بمن حضر»

معتز عبدالمجيد

الجمعة، 11 فبراير 2022 - 08:30 م

الأهلى بمن حضر.. جملة ممكن تكون بتضايق بعض ممن لا يشجعون أعظم ناد فى الكون ونادى القرن فى إفريقيا وزى ما أنت عاوز تقول قول حبا وعشقا فى هذا الكيان الكبير..

والحقيقة الجملة دى تضايق بس للى ميعرفوش أويجهلون تاريخ النادى الأهلى وقيمته عند كل من ينتمى اليه من رئيس النادى للأجهزة الفنية واللاعبين الى الجمهور اللى بيشجع الكيان بغض النظر عن أسماء أولاعبين انتموا اليه وحققوا إنجازات طوال مشوارهم مع النادى..

ولعل أبرز مثال عاش فى ذاكرة جمهور الأهلى هو موقعة 4 أغسطس 1985 وكانت الجماهير مع واحدة من أكبر المفاجآت فى تاريخ بطولة كأس مصر عندما فاز الأهلى بفريق من الناشئين على غريمه التقليدى نادى الزمالك فى دور الثمانية، لبطولة كأس مصر.

بعدما استبعد المايسترو صالح سليم نجوم الفريق وأبرزهم: مختار مختار وماهر همام ومحمد عامر وحسام البدرى وزكريا ناصف بسبب تمردهم وإعلان تضامنهم مع الكابتن محمود الجوهرى اللى كان قد اعلن استقالته من تدريب الفريق وقتها.


الأمثلة كتير وصعب حصرها صحيح ممكن تخسر مباريات وبطولات لأسباب كتيرة زى عدم التوفيق او نقص فى اللاعبين اولعنة الإصابات ودا طبيعى وبيحصل لأى فرقة فى العالم بس الأهم هو أن جمهور الأهلى هيفضل مؤمن بالمقولة دى لان تاريخ الأهلى شاهد عليها والنهاردة الأهلى على موعد مع ميدالية برونزية جديدة فى مشاركة هى السابعة للفريق فى كأس العالم للأندية حقق فيهما ميداليتين برونزيتين وظهر بشكل متميز فى أكتر من بطولة..

مواجهة صعبة امام الهلال السعودى لكن كلنا واثقين فى لاعيبة الأهلى وقدرتهم على طموح تلبية الجمهور ويفرحونا ليستمر الشعار «الأهلى بمن حضر».

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة