الاختيار3
الاختيار3


بعد عرض الحلقة 17.. «الاختيار 3» يستحوذ على تريندات السوشيال ميديا

هشام خالد السيوفي

الثلاثاء، 19 أبريل 2022 - 12:52 م

تصدر مسلسل "الأختيار 3"، اليوم الثلاثاء، تريندات مؤشرات البحث على مواقع السوشيال ميديا وجوجل، وذلك بعد عرض الحلقة السابعة عشر من العمل.

وشهدت أحداث الحلقة العديد من الأحداث الهامة منها ظهور زوجة مفتى التنظيم "إسراء"، داخل إحدى الصيدليات لتلتقي بالعقيد مصطفى ضابط المخابرات الحربية، وسلمها هاتف للتواصل معها وأخبرها بكلمة السر.

وحضر التكفيري "أبو عايش"، إلى منزل إسراء وأخبرها بأنه سيحضر لاصطحابها بأمر من الشيخ "أبو منير".

وواصلت الأجهزة الأمنية حصارها للجماعات الإرهابية، وقامت مروان العدوي الضابط بجهاز المخابرات العامة، الذي يقدم دوره أحمد عز بالقبض على أحد العناصر الخطيرة واعترف له بعد التحقيق معه بنيتهم تفجير معسكر الأمن المركزي.

أيضًا قام مصطفى خليفة الضابط بجهاز المخابرات الحربية، والذي يجسد دور أحمد السقا، بتجنيد أحد العانصر الإرهابية للتجسس على جماعته.

وتم الكشف خلال الحلقة عن فيديو آخر مسرب للإرهابي خيرت الشاطر ورئيسه المعزول محمد مرسي وهم يتحدثان فيه عن محمد نور، وهشام مصطفى.

ودار حوار بينهما يؤكد تورطهما في الكثير من الأمور الخاصة بالتخابر وتهديد أمن مصر، كالتالي:

وخلال التسريب قال الشاطر: "بمنتهى الوضوح مفيش حاجة اسمها تحالف بين الإخوان والنور دا مرفوض وهيعملنا مشكلة كبيرة في مصر استقطاب الإسلاميين وغير الإسلاميين دلوقت إحنا نتبنى مبادرة وائتلاف واسع جدًا فيه كل من يرغب الانضمام له في مجلس الشعب وانتو هتبقوا موجدين في هذا الكيان أهلًا وسهلًا.. متجيش تقولي الوفد علماني دي كتلة مش عارف في الأول قبل الانتخابات كانوا رافضين دا وإزاي خرجوا من التحالف السياسي عشان الوفد".

ورد محمد مرسي قائلا: «عملوا بالنصيحة أوي فرحوا نيلوها الناحية التانية»، ليقاطعه الشاطر: «محمد نور بيشتغل لوحده».

فيما قال مرسي: «محمد نور جه قعد معايا»، ليرد الشاطر: «قالوا كلام كويس في القعدة اللي حضرها عماد أنا عرفت إن جاتله معلومة أكيدة»، متابعا: محمد نور قالي قبل كدا أنا وهشام مصطفى كنا شغالين في تنظيم وكنا بنتعامل مع أمن الدولة بس أنا بطلت مش عارف هشام مصطفى بطل ولا لا.. وبعدين بيلعب في كل حاجة محمد نور».

فيما رد الشاطر: على فكرة كان متجوز أجنبية.. والمؤتمر الأخير اللي عملوه وراح هو حضره دا لوحده، وقال مرسي: دا عاملين هيئة عشان عشان مراقبة البرلمان دا شغل جنان رسمي، ليرد الشاطر: ما هو دا محمد نور وعصام سلطان والمصريين الأحرار.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة