بيرم التونسى
بيرم التونسى


كنوز | التحرش في زمن بيرم التونسي

عاطف النمر

الأربعاء، 11 مايو 2022 - 07:58 م

 

بيرم التونسى

تنتشر على مواقع التواصل الاجتماعى و«اليوتيوب» عشرات من فيديوهات التحرش التى تظهر فى كل عيد وتكشف عن عدد من الصبية الذين لم يحسن أهاليهم تربيتهم، وكان آخرها الفيديو الذى تم تصويره بمنطقة الأهرام بتحرش الصبية الصغار على عدد من السائحات، ويبدو أن التحرش فى مصر ظاهرة قديمة عبر عنها بيرم التونسى فى قصيدة زجلية قال فيها:


«الست تمشى فى شارع عدلى أو سليمان.. فى ظل بوليس آداب يضرب لها الغلمان.. أما اللى ماشية فى حوارى المسلمين تنهان.. على لسان الحمير اللى اسمهم جدعان.. فى كل أربع مفارق تجتمع بيجامات.. من صنف أولاد خالاتنا دلالات ودايات..

ورا بنات الجيران يتكربسوا عشرات.. وفين تروح الجيران من بطشكم يا جيران.. يا ويلها يا كربها من روحت فى الليل.. تسيل عليها عصابات الزقايق سيل.. تتجر بالتلحمة ولا يشيلوها شيل.. لمندرة نجل حسنة أرملة شعبان.. البنت من سن تسعة تتمسك بالإيد.. والزوجة قدام راجلها تسمع التنهيد.. أما اللى مش عاجبه حالهم يسمع التهديد.. وشتم عرضه، وسب الله والإيمان.. قالوا بوليس آداب يخجل يدور ويطوف.. فى غير شوارع عظيمة اسمها معروف.. أما حوارى وزقايق، أو دروب وعطوف.. العرض فيها مباح للعازب الغلبان».

اقرأ أيضاً | بأمر بوليس الآداب.. منع ليلى فوزي من السفر

الكلمات الدالة

مشاركه الخبر :

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

مشاركة