الرئيس عبدالفتاح السيسي
الرئيس عبدالفتاح السيسي


السيسي: «عاوز أبني إنسان حقيقي يعرف قدراته»

مصطفى أحمد

الأربعاء، 06 يوليه 2022 - 12:22 م

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن تكلفة نظم تقييم الطلبة عال، مضيفا "لما جينا اتكلمنا في الموضوع ده مع الدكتور خالد من 5 سنين قلت بتتكلموا عن المجاملة أو الرشوة الموجودة في تعليمنا.. اعمل نظم مختلفة لتقييم الناس.. قلنا نبدأ بكلية الطب علشان الناس المسؤولة عن حياة الناس في مصر يبقا مستوى التقييم قريب ما أمكن من الحقيقة".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية، "أن الموضوع - تطوير بلدنا وتطوير مستوي التعليم فيها - ده يتكلف كتير.. وييجي حد يقولى عاوزين نأكل وسيب البلد دي على كده وتطلع اللى تطلعه.. والله هقف قدام ربنا وهيكلمني واقوله انا عملت كده ليه؟.. علشان اعمل إنسان حقيقى في البلد دي ويعرف قدراته الحقيقية.. بدل ما يقولك كتبت ومدونيش أو كتبت وادوني اكتر بعمل شفافية "يتحدث عن نظام الامتحانات فى كلية الطلب".. وأكافح اى تجاوز".

ووصل الرئيس عبد الفتاح السيسى، صباح اليوم الأربعاء، إلى مقر افتتاح عدد من مشروعات «مصر الرقمية» لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات.

وصرح السفير بسام راضى المتحدث باسم رئاسة الجمهورية بأن الرئيس سيشهد إطلاق منصة مصر الرقمية، وكذلك افتتاح عدد من المشروعات عبر الفيديو كونفرانس، مثل محطات إنزال الكابلات البحرية فى "رأس غارب، والزعفرانة، وسيدى كرير، فضلا عن افتتاح مركز البيانات الدولى بالقاهرة، ومدارس المصرية للاتصالات للتكنولوجيا التطبيقية، ومراكز إبداع مصر الرقمية، وتطوير متحف البريد المصرى".

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة