صورة من البرنامج
صورة من البرنامج


والدة علي هاني: الرئيس جبر خاطرنا في ولادنا ذوي الهمم.. فيديو

حامد عبدالحليم

الجمعة، 30 سبتمبر 2022 - 11:15 ص

قالت فجر كمال والدة علي هاني بطل مصر في البلياردو وألعاب القوى، إن نجلها يحب الرئيس عبدالفتاح السيسي، موضحةً: «كنا في ظلام والله بعت لنا الرئيس عبدالفتاح السيسي وطلع ولادنا للنور، كنا مهمشين والرئيس جبر بخاطرنا في ولادنا».


وأضافت «كمال»، في مداخلة هاتفية ببرنامج «صباح الخير يا مصر»، الذي يعرض على القناة الأولى والفضائية المصرية، من تقديم أحمد عبدالصمد وجومانا ماهر: «دلوقتي نقدر نخش في أي مكان لهم، عامل لنا حقوق وأماكن مكنتش موجودة نهائيا لنا، قدر ولادنا وحسسنا إن لهم مكان في المجتمع». 


وحول مشاركة نجلها في احتفالية قادرون باختلاف، قالت والدة علي هاني بطل مصر في البلياردو وألعاب القوى: «بتفرق معاه، وبلاقيه ماسك التليفون ويتفرج عليها أكثر من مرة من حبه في الرئيس، ربنا يجبر بخاطره زي ما جبر بخاطر ولادنا كلهم». 


وأشارت، إلى أن نجلها يحب الرياضة جدا: "الرئيس الله يبارك له فتح لنا مكان في مركز شباب الجزيرة يخص ذوي الهمم، وده داله حافز أكتر إنه يتعلم رياضتين بدلا من رياضة واحدة وحصل على أكثر من 60 ميدالية". 


وأكدت: "دلوقتي بقينا عالميين في لعبة ألعاب القوى، ومرشحين إننا نسافر مع منتخب مصر، وبالنسبة لوضع ذوي الهمم، فهو مختلف تماما عن ذي قبل، كنا بنتدارى بأولادنا ومش بنقدر ناخدهم لأماكن عامة، لكن دلوقتي بمشي بابني وأي حد بيتعامل معاه بمنتهى الحب".

إقرأ أيضا|الرئيس السيسي يتسلم الجائزة الدولية للأولمبياد الخاص | صور

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة