ماجد الكدواني
ماجد الكدواني


في عيد ميلاده الـ 55.. ماجد الكدواني: لازم نعمل اللي علينا ونكون أمناء في شغلنا

أحمد السنوسي

الأحد، 11 ديسمبر 2022 - 12:40 م

 

وجه الفنان ماجد الكدواني، الشكر للإعلامي يوسف الحسيني على تهنئته بعيد ميلاده الـ 55.

وقال ماجد الكدواني خلال مكالمة هاتفية ببرنامج «التاسعة»، المذاع على القناة الأولى،: «البركة لربنا وليس هناك إنسانا كاملا على الأرض فكلنا ضعفاء ولدينا أخطاء ولولا ستر ربنا علينا بيستر سمعتنا لكن الواحد بيتشعبط في رضا ربنا».

وأضاف أنه اقتبس جملة «احنا بنتشعبط في رضا ربنا» من المؤلف أحمد عبد الله في فيلم «الفرح».

وعن اختيار أعماله الفنية، قال ماجد الكدواني إن الإنسان يفعل ما عليه حتى النهاية، ولا يستطيع القول إن ما يريده ربنا يكون غير عندما يكون الإنسان فعل ما عليه حتى النهاية، والله لا يضيع مجهود أحد، وفي النهاية البركة في ربنا.

وتابع: "لازم نعمل اللي علينا ونجتهد ونكون أمناء في شغلنا واختيارنا للرسالة اللي عاوزين نقدمها وفي النهاية ربنا هو اللي هيكلل هذا المجهود، واللعبة دي جماعية مش فردية، وكرم كبير من ربنا أشتغل مع ناس أمناء في شغلهم ومجتهدين ودة رزق عظيم من ربنا".

وأشار إلى أن الأيام والأحداث تثبت أن الإنسان أنه من يظلم نفسه بنفسه ولكن الله إله عادل، متابعا: "ربنا مش بيظلم حد لكن الإنسان هو اللي بيظلم نفسه بنفسه إذا أثر أو معملش اللي عليه للآخر أو تهاون في أداء واجبه، هو اللي ظلم نفسه إذا أخطأ التفكير والاختيار".

ولفت إلى أن اختياره لتقديم الأعمال الكوميدية لم يأتي عن طريق الصدفة فلا يوجد صدفة في الدنيا ولكن من اختيارات الإنسان، مردفا: "زمان الأستاذ جمال عبدالحميد آمن بيا ووثق فيا ورشحني في أعمال مهمة من أول مشهد في أرابيسك لـ 3 مشاهد في زيزينيا ثم مسلسل جسر الخطر، هذا المخرج ربنا حاطه سبب في حياتي عظيم قالي جملة عظيمة وهي إن الممثل لازم يمثل أي حاجة لأنه مكتوب في بطاقته ممثل، فالممثل الصح يمثل أي حاجة".

وواصل: «الكوميديا هي شعرة تفرق بين الكوميديا والهزار، ويصعب عليا إن الإنسان يفهم إن الكوميديا هي هزار، ولكن الدراما تنقسم إلى كوميديا وتراجيديا».

الكلمات الدالة

مشاركه الخبر :

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

مشاركة