الرئيس السيسي
الرئيس السيسي


الرئيس السيسي: المصريون عندهم وعى واستحملوا ظروف صعبة وأسعار غالية

أحمد عبدالرحيم

الأحد، 26 فبراير 2023 - 11:46 ص

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن هناك محاولات من أجل عرقلة جهود المصرية.

 

وقال السيسي خلال كلمته خلال تفقد اصطفاف المعدات المشاركة في تنمية وإعمار سيناء: "محاولة عرقلة المصريين مستمرة وهتستمر وبالتالي مش هقول الوعى لأنه موجود عند كل قطاعات الشعب المصري.. ولو الوعي ده مش موجود مكنتش الناس استحملت معانا الظروف الصعبة والأسعار الغالية اللى بتمر بها مصر بقالها أكثر من سنة دلوقتي.. وبعترف بده ده واقع أحنا مش سببه صحيح.. فيه عبء كبير في كل أسرة كل مواطن مصري نتيجة التكلفة العالية بنعيش بيها".

وتساءل الرئيس، عن الحرب على الإرهاب، قائلا: "هل حرب الإرهاب خلصت؟"، وأجاب: "لغاية دلوقتي حجم الشائعات والأكاذيب والافتراءات غير طبيعي.. أخرهم قناة السويس.. كلام يعني أن المصريين منتبهين لده ومش هيصدقوا". 
 
 
وأضاف الرئيس السيسي: "اتقال اننا بنفكر نبيع قناة السويس وفيه عرض.. عملولي وجمعوا كلامي ده وعملوا فيلم وإن الكلام ده قولته.. وقالك بتريليون دولار".

 

وتحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن التنمية في سيناء، قائلا: "ليا مطلب للشركات اللي شغالة في ملف التنمية في سيناء.. سيناء مساحتها 60 ألف كليو متر.. وإحنا في مصر عايشين تقريبا على 60 ألف كيلو تقريبا.. وده مهم أوي لأهالينا في سيناء.. مصر كلها 60 ألف كليو تقريبا ونحاول نزودها 12% بالمدن الجديدة".

 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة المصرية لم تنفذ مشروعات للتنمية والتعمير في سيناء بسبب ارتفاع التكلفة، قائلا: "سيناء مساحتها 60 ألف كيلو متر.. وبنتكلم عن حجم التكلفة لتنفيذ شبكات الطرق ومحطات الكهرباء.. التكلفة للتنمية في سيناء عالية وده اللى أعاق التنمية خلال الفترة اللى فاتت.. نشكل للناس اللى بتسمعنا ونشكل فهما ووعيا".

 

ووجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، الشكر لبعض رؤساء الشركات المنفذة لبعض الأعمال والمشروعات في سيناء، خلال متابعته خطة الدولة لتنمية وإعمار سيناء، بمدينة الإسماعيلية، قائلا: "أنا بشكركم إنكم بتشتغلوا في ظروف صعبة، ولو قلنا لبعضكم أتكلم عن الحوادث والعواقب اللي حصلت، كتير، اللي اتخطف قريبه واللي اتحرقت له معدات".

 

وأضاف الرئيس السيسي، أن الإرهاب كان يعوق حياة الناس وليس التنمية فقط، متابعا: "بعد ما ربنا سبحانه وتعالى وفقنا والإرهاب اللي كان موجود وكان يعيق حياة الناس، لأن لو مفيش أمان، الناس مش هتعرف تعيش حتى لو عايشه، والحمد لله اللي تحقق بفضل الله والجيش والشرطة وأبناء سيناء".

 

ومن جانبه قال الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء. إن سيناء لها مكانة عزيزة في قلوب المصريين.

وأكد مدبولي، خلال كلمته، أثناء تفقد الرئيس عبد الفتاح السيسي، للمعدات المشاركة في تنمية واعمار سيناء، اليوم الأحد، جهود الدولة في تعمير وتنمية سيناء تمثل عبورا جديدا.

 

وأشار رئيس مجلس الوزراء، إلى أن سيناء على مر التاريخ عانت من افتقاد لخط التنمية، لافتا إلى أن الدولة بدأت التفكير في ربط سيناء بعد حرب أكتوبر 1973.

 

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة