الرئيس السيسي
الرئيس السيسي


الرئيس السيسي: بداية جديدة لأرضنا التي كادت أن تفقد منا

أحمد عبدالرحيم

الأحد، 26 فبراير 2023 - 07:02 م

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، قائد الجيش بسرعة إزالة العبوات الناسفة والألغام، قائلا "مش عاوز نخسر حد تاني، عاوزين تاخدوا شهر ولا شهرين عشان تتم إزالة العبوات الناسفة بشكل كامل 100%".

وأضاف السيسي، خلال تفقده اصطفاف المعدات المشاركة في إعمار وتنمية سيناء، أن الأولوية للعمل في مشروعات التنمية  لشركات أبناء سيناء، لأنهم قاموا بالعمل مع الدولة في ظروف أصعب من تلك بكثير.

وتابع الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه يرجو أن يتم الانتهاء من جميع مشروعات التنمية خلال فترة زمنية قصيرة.

وطالب الرئيس عبد الفتاح السيسى من المشاركين في حفل تفقد اصطفاف المعدات المشاركة في تنمية وإعمار سيناء، بالوقوف دقيقة حداد لأرواح الشهداء. 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "اسمحوا قبل ما نقعد، في يوم زي ده، يوم عظيم، نقف دقيقة حداد وأيضا تقدير واحترام لأرواح الشهداء، كل الشهداء، شهداء مصر من الجيش والشرطة والقضاء من أبناء سيناء، كل اللي ضحوا من أجل أن ننقف النهارده الوقفة دي علشان نقول بداية جديدة لأرضنا اللي كادت تفقد مننا، اسمحوا أننا نقف دقيقة".

وقدم الرئيس عبدالفتاح السيسي الشكر لأهالي سيناء، قائلا: "سعيد بكم وبأشكركم وبأشكر كل أهالي سيناء، وبأقول للأسر اللي ضحت وعانوا وخسروا أبناء نتيجة العمليات اللى حصلت، عزاؤنا إن كان التمن هو تمن تنقية التخلص من آفة موجودة، صدقوني كان الهدف منها إنها تفقد الدولة المصرية هذا الجزء العزيز من أرضنا لأن إحنا النهارده الجيش الشرطة مش قادرة تتحرك والشركات، بدليل لما كنت تيجي تعمل طريق أو مشروع هل كانوا بيسيبوكم تعملوا ده؟.طيب اللى كان بيتعمل ده ما كنش بيتعمل لينا إحنا كان بيتعمل للناس".

وأضاف الرئيس السيسي خلال تفقده المعدات المشاركة في تنفيذ خطة الدولة لتنمية وإعمار سيناء: "الفترة اللى جاية هنتحرك بخطة كبيرة قوي .. محتاجين نحسس أهالينا في سيناء إن الدولة المصرية بتشتغل بهمة لأن ما بقاش فيه عذر بقى لا لينا ولا ليكم ولا للدولة ولا مؤسساتها ما بقاش فيه عذر إن الشرطة تبقى موجودة وبكثافة أكبر من اللى كانت موجودة قبل كده، لتحقيق الأمن والاستقرار، أجهزة الدولة كلها بالكامل تعليم وصحة وغيره مطلوب تبقى موجودة بكثافة أعلى مما كانت عليه لأن الإعاقة اللى كانت موجودة قبل كده نتيجة الإرهاب والعمليات اللى بتتم، ده إحنا المحكمة نقلناها الإسماعيلية ربنا يرحم الجميع.

واختتم الرئيس قوله: "إحنا واحد ما يصحش أقول أهالي سيناء إحنا واحد، مصريين ودي بلدنا وأرضنا نخلي بالنا منها ونموت علشانها".

اقرأ أيضا: الرئيس السيسي: الأولوية للعمل في مشروعات التنمية لشركات أبناء سيناء

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة