الأهلي
الأهلي


تعليق ناري من لميس الحديدي بعد خسارة الأهلي من صن داونز

مصطفى أحمد

السبت، 11 مارس 2023 - 10:30 م

علقت الإعلامية لميس الحديدي على خماسية صن داونز أمام الأهلي الذي خسر بخمسة أهداف نظيفة مقابل هدفين للأهلي في إطار مباريات دور المجموعات في دوري أبطال إفريقيا قائلة: " اتهزمنا هزيمة نكراء على أرضنا.. خمسة! والأهلي اليوم تذكرنا بالخسارة بخمسة أهداف في 2019 من صن داونز، والشناوي وقتها قال هنكسب على أرضنا وأرضهم.

وأضافت عبر برنامجها " كلمة أخيرة " الذي تقدمه على شاشة ON، أن الخسارة كارثية للأهلي أمان صن داونز بخمسة أهداف مقابل هدفين " تابعت " إيه الي بيحصل ؟ الفريق متفكك بلا حماس أو لياقة او تخطيط والمحللين وقتها قالولي إحنا رابع اكبر فريق في العالم ؟ وأنا بقلهم قولوا كلمة حق الكرة المصرية كلها في كبوة سواء أهلي أو زمالك بعد أربع جولات في إفريقيا اربع نقط فقط كبوة كبيرة ودول أهم فريقين في الكرة المصرية.

واصلت : نجيب خمسة وخميسة تقريباً زهقوا من الخسارة برقم أربعه أهداف قالوا نخش على خمسة في أخر ماتشات مش قادرة أتخيل صن داونز كان نازل الملعب يستعرض عضلاته وكان ممكن يجيبوا 6 و7 ولكن الخمسة كانت رحمة وكفاية إن الدفاع مش موجود و مساحات شاسعة بين اللاعبين والشناوي مش موجود رغم إحترامنا لتاريخه ولازم نفرق بين الاداء وحبنا لشخص عشان نبقى موضوعيين "

 ووجهت رسالة للقائمين على منظومة الكرة المصرية قائلة : " لازم القائمين على الكرة المصرية يشوفوا الحقيقية ولازم يقفوا على أرض الواقع ونعالج مشاكلنا و نبطل محسوبيات وفي الناشئين ولازم نقف ونتكلم ومانعملش حساب لفلان وفلان "

أكملت : اللياقة مش موجودة النهارده و حدث ولا حرج إحنا ناقصنا فريق ماعندناش خط دفاع ولا هجوم ولا رأس حربة وياريت نبطل مصنع الشماعات وعباراات زي تغيير المدربين الكتير والارض سيئة والاكسجين واللاعبين مش قادرين عشان لعبوا ماتشات كتيرة زهقنا من الشماعات دي "

أتمت في رسالتها : لو نقفل مصنع الشماعات هنشوف الواقع ونحل ونبطل نجيب مبررات إحنا زهقنا وتعبنا بالنتيجة دي فرص الصعود للدور القادم ضعيفة

 وتسائلت : " ليه لاعبي مصر بياخدوا كل هذه الملايين؟ ولدى إحترافهم في الخارج بياخدوا ربع الفلوس دي ؟ ممكن حد يجاوب ليه في أم الدنيا في عز الازمة الاقتصادية وأزمة الدولار كل هذه الملايين وفي الاخر مافيش نتيجة "

 

 

الكلمات الدالة

 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة