الرئيس السيسي
الرئيس السيسي


الرئيس السيسى: هناك فرق كبير بين الفكرة وتنفيذها

أحمد عبدالرحيم

الإثنين، 02 أكتوبر 2023 - 04:12 م

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن مسار الأفكار الجديدة،:"هقول حاجتين تعليقا على المسار والفكرة وهأقولكم على الكلام ده من باب التجربة.. فيه فرق بين الفكرة وتنفيذها.. الدكتور زويل الله يرمحه جالي في 2014 وقال عاوز أعمل جامعة زويل قلتله إيه المطلوب مني؟ قال ولا حاجة أنا بس عاوز الهيئة الهندسية هي اللى اتنفذ، قلتله يا دكتور زويل هل تضمن تبرعات إقامة الجامعة؟ قال طبعا.. وكان ساعتها المبلغ اللى معاه حوالى 500 مليون جنيه، والبرنامج بتاع الجامعة ضخم قوي، قلتله يا دكتور زويل أنت هتعتمد في الفكرة على تبرعات الناس.. أيا كان الناس اللى وعدوك.. مش كل فكرة لازم تنجح إلا لما تكون عارف كويس هتعمل إيه، وتصر على إنك تنجحها ما تسيبهاش.. وقدر الله وحصل اللى حصل يبقا الهيئة الهندسية تكمل المشروع.

وقال  الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه من 3 سنوات كان في عدد من دور الرعاية محتاجة رفع كفاءة، وقلتلها بدون شك في رعاية مناسبة من الدولة، ولكن يبقى ان الطفل الذى يتم رعايته وسط أسرة لديها كرم وعطف يمكن أن يحل المسألة ليست المالية ولكن نعطيه رعاية تخليه إنسان أكثر استواء.
 
وأضاف السيسي،خلال جلسة العدالة الاجتماعية والصحة ضمن فعاليات اليوم الثالث والختامي لمؤتمر "حكاية وطن بين الرؤية والإنجاز" بالعاصمة الإدارية الجديدة،: كان في قواعد صارمة في رعاية الأطفال في أسر بديلة، أحيانا بنحط معايير تعطلنا، وناس بتقعد في المكاتب تكتب معايير ولما نطبقها في الواقع تخلى الفرص تتراجع بشكل كبير، في ناس طيبة كثيرة وطالما مستعدين نشيل شرط المؤهل العالى.
 
وتابع الرئيس السيسي،: هل في أسرة متوسطة التعليم أفضل أم في دار رعاية، لا يمكن أن الرعاية التي يتم تكثيفها في أسرة واحدة تتساوى مع دار رعاية وانا شفت ده في أمريكا، إذا لم نهتم بالطفل في الوقت الحالي وهو طفل غدا هيكون في شاب أو شابة وكنت بحكى الكلام ده كفكرة للشيخ محمد بن زايد، قولتله في نص في القرآن فليكرموا اليتيم، وكأنه مطلبا إلهيا للأمة والمجتمع أنهم يهتموا باليتيم وقولته إنى قولت للدكتورة نيفين الكلام ده من سنة وهى غطست ومقبتش تانى.
 
وأكمل : أنا عارف الظروف كويس وبحكى للناس لكن اللى عجبنى أنه قال إنه هيعمل المشروع عنده في الإمارات، الفكرة ليست في طفل محتاج ولكن طفل نعطيه رعاية والمجتمع يقوله إحنا معاك فياخد أفكار، هل هنفضل مش معانا، وحتى لو هنفضل معناش لأجل خاطر الأيتام.

ووجه  الرئيس عبد الفتاح السيسي، حديثه إلى  وزير المالية الدكتور محمد معيط، بزيادة الدعم المقدم للأيتام  قائلا:" يا دكتور معيط عزز رقم دعم الأيتام في مصر".


وقال  السيسي خلال جلسة العدالة الاجتماعية والصحة ضمن فعاليات اليوم الثالث والختامي لمؤتمر "حكاية وطن بين الرؤية والإنجاز" بالعاصمة الإدارية الجديدة، :" الرقم 1.750 مليار جنيه سنويا بالشراكة مع المجتمع المدني".

وتابع الرئيس السيسي:" هنزود 1.750 مليار جنيه إضافية ليصبح الرقم 3.5 مليار جنيه لدعم الايتام "، مضيفا:" محدش بيحط حاجة من جيبه ده جيب مصر ".

ويعقد مؤتمر «حكاية وطن .. بين الرؤية والإنجازات»  خلال الفترة من 30 سبتمبر إلى 2 أكتوبر بفندق الماسة بالعاصمة الجديدة؛ برعاية وحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي فضلا عن عدد كبير من ممثلي المجتمع المصري وأطيافه المختلفة فضلا عن الخبراء والمتخصصين في شتى المجالات.

ويشمل المؤتمر إقامة عدد من الدوائر المستديرة والجلسات العامة والتي يتم خلالها تقديم عرض شامل للمعلومات المتوفرة حول الإنجازات والمشروعات التي تم تنفيذها خلال السنوات الماضية فضلا عن التحديات التي تواجه الدولة. 

كما تقوم القيادة السياسية خلال المؤتمر بالرد على استفسارات المواطنين في كافة المجالات السياسية والاجتماعية والاقتصادية.

ويأتي المؤتمر في إطار حرص القيادة السياسية على تفعيل المشاركة المجتمعية وتعزيز الحوار مع المواطنين خاصة الشباب ودورهم في مساندة جهود الحكومة لتنفيذ المشروعات القومية وخطط التنمية الاقتصادية.

اقرأ أيضا:تعرف على أجندة جلسات مؤتمر «حكاية وطن»

 

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة