محمد سلام
محمد سلام


محمد سلام يعلن انسحابه من «زواج اصطناعي»: «اللي بيحصل في فلسطين قضية كل مسلم»

بوابة أخبار اليوم

الأربعاء، 25 أكتوبر 2023 - 03:20 ص

أعلن الفنان محمد سلام عن تضامنا مع العشب الفلسطيني، ودعم القضية الفلسطينية، ومساندتهم خلال الأزمة التي يمروا بها، وذلك عبر صفحته الشخصية موقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام".

ونشر محمد سلام مقطع فيديو له يعلن من خلاله عدم مشاركته في المسرحية الجديدة الكوميدية "زواج إصطناعي" الذي يتم عرضها يوم 30 الجاري في المملكة العربية السعودية.

وأعرب محمد سلام عن حزنة الشديد لما يحدث في فلسطين من قتل الأطفال والنساء قائلا: "السلام عليكم، إن شاء الله المفروض بكرة أعرض مسرحية "زواج إصطناعي" في الرياض، المفروض إن هي مسرحية كوميدية وفيها أغاني وإستعراضات، والمفروض إن إحنا هنعرض يوم 30 ونعرض في وسط الأحداث اللي بتحصل في غزة".


وتابع "سلام": "أنا مش متخيل إصراحة إن هروح وأعمل مسرحية وأهزر وأغنية وأرقص وأخواتنا في فلسطين عمالين يتقتلوا ومفيش حاجة بتحصلهم وانا مش هقدر أسافر طبعا".

وكشف محمد سلام عن سبب رفض سفره قائلا: "ليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إن إحنا نسافر بكرة إن شاء الله، انا كنت علي أمل طول الفترة اللي فاتت إن ممكن الموسم يتأجل أو يتلغي زي مهرجان الجونة ومهرجان القاهرة، أو حتي الموضوع يهدي في فلسطين والناس تدخل، ونقدر نعرض بس مفيش حاجة بتحصل، لحد اللحظة اللي بتكلم فيها دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل فأنا إزاي هروح أعرض والناس بتحصلهم كده في فلسطين".


وأضاف "سلام": "سامحوني لو إحساسي مبالغ بس أنا حاسس لو عملت كده هبقا زي اللي بقتلهم بظبط إني خذلتهم مش عارف أعملهم حاجة كفاية علينا السكوت اللي إحنا في كلنا، وكمان أنا مش هبقا ساكت بس ده أنا بهزر وبرقص واللي بيحصل بيحصل في فلسطين وانا بعتذر جدا إن أشارك في موسم الرياض".


وأستكمل محمد سلام حديثه قائلا: "المشكلة إن اللي بيحصل في فلسطين ده قضية كل مسلم في المقام الاول، لذلك واجب علي كل المسلمين إن هما يساعدو إخوانهم في غزة ويقدملهم اي مساعدة وانا دلوقتي مفيش اي حاجة أقدر أعملها زي زي ناس كتير جدا نفسنا تعمل حاجة ونساعد ومش قادرين نعملهم حاجة، ودلوقتي لو ربنا توفانا ونتسأل كلنا إنت ساعدت أخوك المسلم في فلسطين عملتله ايه، اللي مقدرش يعمل حاجة هيسكت طبعا، وأنا هرد هقول ايه!؟ هقول إن الوقت اللي كان في اخواتنا الفلسطينيين بيضربوا و يموتوا منهم الأطفال والنساء، انا كنت بعمل مسرحية كوميدية بضحك الناس وبرقص وبغني، طبعا لأ مش هقدر أعمل كده".


وأكمل: "وأنا كان عندي أمل المهرجان يتأجل أو يتلغي ولكن المهرجان ما زال قائم مليش علاقة ليه مازال قائم مش هدخل فيها ولكن أنا مش هقدر أكون جزء من اللي بيحصل واقدر أشارك في المهرجان ده والمفروض إن إحنا منكتفيش بالدعاء لإخواتنا في فلسطين معرفش ايه اللي يحصل بس المفروض نعمل حاجة تانية".

وتابع محمد سلام: "الفيديو ده مش مقصود منه حاجة خالص غير إن أنا فعلا في مشكلة انا بقالي كتير جدا مش عارف اسافر ولا اعمل ايه وامبارح كنت قاعد مع أصدقائي فنانين وفعلا في ناس قالتلي اسافر ده مصدر رزقك وفعلا التمثيل ده رزقي وزق أولادي واللي بصرف عليه من البيت هو التمثيل وأنا لو مسافرتش هل هموت من الجوع اكيد لأ بس الناس هي اللي بتموت هناك في غزة".

واختتم حديثه قائلا: "ولو حد هاجمني عن التمثيل وقال إن ده رسالة أنا معاك في ده وان من ادخل البهجة علي قلب مؤمن له أجر طبعا ولكن السؤال مين اللي محتاجين إن ندخل البهجة علي قلبه دلوقتي!؟".

اقرأ أيضا | لأول مرة.. مي عزالدين على مسرح الرياض بـ «زواج اصطناعي»


الكلمات الدالة

 

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة