عمرو سلامة
عمرو سلامة


عمرو سلامة : لم أحذف مشاهد مصطفى درويش في «شماريخ»

معتصم الشاهد

الجمعة، 08 ديسمبر 2023 - 02:27 م

تحدث المخرج عمرو سلامة عن علاقته بالفنان الراحل مصطفى درويش، خاصة أنه رحل قبل أن ينتهي من تصوير جميع مشاهده في فيلم شماريخ".

أوضح سلامة، في حواره مع الإعلامية منى الشاذلي ببرنامج "معكم" على قناة ON، أن درويش كتب له تعليقاً على أحد منشوراته على فيس بوك قبل رحيله بساعتين، لذلك حين علم بنبأ الوفاة لم يستوعب الأمر في البداية، قائلا: "الموضوع كان مربك جدا".

اقرأ أيضاً | أول تعليق من أحمد حلمي بعد وفاة شقيقه الأكبر

أضاف: "أول مرة نتعرف على بعض كان في فيلم شماريخ، وهو جه الفيلم بترشيح من آسر ياسين.. لما دخلنا التصوير كان عاجبني أوي كيميا آسر مع مصطفى، ولما توفى قعدت حوالي أسبوعين على ما سمحت لنفسي أفكر هعمل ايه في الفيلم لأنه مات قبل ما يخلص تصوير دوره".

تابع: "عشان أحل مشكلة غيابه في الفيلم غيّرت في مشاهد ككتابة، وكان في مشاهد متصورتش وعاملة أزمة كبير في الفيلم فحليناها بحيل مونتاجية.. عشان أحل المشكلة بسهولة كان ممكن أحذف بعض مشاهده، بس أنا مرضتش أشيل أي لقطة ليه، عشان يفضل أكتر وقت على الشاشة تكريماً ليه".

واصل عمرو سلامة: "وفاته كانت مرعبة تهزك جامد جدا، خاصة إن مصطفى صغير في السن، قدي أنا وآسر تقريبا.. وكمية المفاجات اللي عرفناها بعد وفاته كانت رهيبة مفيش حد اتفاجئنا بكمية الخير اللي عمله قد مصطفى.. كان محافظ على الجانب ده ومبيتكلمش عليه".

من جانبه، قال آسر ياسين إنه تعرّف على الفنان الراحل في مسلسل "بـ 100 وس"، مضيفاً: "على ما خلصنا تصوير المسلسل كنا بقينا أصحاب وبقينا نسأل على بعض وتوطدت علاقتنا جدا.. وفعلا قعداتنا كانت بتبقى قعدات أخوية جدا، هو ابن بلد وجدع جدا الله يرحمه.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة