وليد عبد العزيز
وليد عبد العزيز


شد وجذب

هى دى مصر

وليد عبدالعزيز

الإثنين، 11 ديسمبر 2023 - 07:22 م

الشعب المصرى العظيم دائماً ما يكون على الموعد مع اللحظات الفاصلة والفارقة فى تاريخ الأمة .. المشاهد التى رأيناها فى الانتخابات الرئاسية والإقبال الكبير من الشباب والكبار والحرص على المشاركة فى جميع محافظات مصر يؤكد أننا شعب على قدر كبير من الوعى .. الشعب المصرى العظيم قدم للعالم صورة حضارية ودرساً جديداً فى الانتماء والالتفاف حول الوطن .. على باب لجنة الانتخابات التى أدليت بصوتى فيها شاهدت رجلاً مسناً يجلس على كرسى متحرك يتحدث مع شاب .. الرجل قال للشاب أنا نازل علشان أحافظ عليك وعلى ولادى أنا عاوزك تكون عارف إن استقرار مصر وأمنها هو الضمان الوحيد إن جيلك واللى بعدك يقدر يلاقى بلد كبيرة ومستقرة ويحكمها راجل فاهم وقوى وقادر على اتخاذ القرار المناسب فى الوقت المناسب.
الرجل قال للشاب أنا ولادى عايشين خارج مصر وبيتصلوا علشان يؤكدوا أن ما فعله المصريون نال احترام شعوب العالم .. يا ابنى والكلام مازال على لسان الرجل .. أنتم المستقبل علشان كده لازم تخافوا على البلد وتعلموا أن الصوت له قيمة .. كلمات الراجل المحترم الكبير فى السن كانت لها معان كثيرة .. بس المعنى والمضمون الأهم أن الشاب كان فاهماً وكان بيقول للرجل أكيد كلامك صح ومهم وإحنا فاهمين ده كويس وحضرتك هتلاقى أكثر من نصف الحضور شباب .


اعتقد أن مصر بعد الانتخابات الرئاسية ستنتقل إلى منطقة جديدة على الخريطة العالمية على المستويين السياسى والاقتصادى وستكون هناك رؤية تتفق والمتغيرات العالمية تضمن لنا الاستقرار والتقدم وتحقيق الأهداف. شكراً لكل من شارك لإظهار الانتخابات الرئاسية بهذه الصورة ..شكراً لكل من ترشح وسعى لينال شرف حكم مصر ..وألف مبروك للرجل الذى سيفوز بالانتخابات ويتولى منصب الرئيس لست سنوات قادمة ..المهمة صعبة ولكن بالإصرار والعزيمة لم ولن تكون مستحيلة .. وتحيا مصر


الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة