الفنان محمد الصاوي
الفنان محمد الصاوي


الفنان محمد الصاوي: دخلت الفن بالصدفة.. فيديو

حسين دسوقي

الخميس، 29 أبريل 2021 - 12:13 م

قال الفنان محمد الصاوي ، إن دخوله في الفن كان بالصدفة من خلال الجامعة، معقباً : " كنت في كلية تجارة، وحبيت اشوف بيعملوا ايه في مسرح الجامعة، ووجدت المخرج يقوم بعمل بروفات لمسرحية " .

 

وأضاف "الصاوي" خلال لقائه مع برنامج " هذا الصباح " المُذاع على فضائية "إكسترا نيوز"، قائلاً : " كنت قاعد بتفرج من بعيد ، والمخرج ندهلي وقالي تعالي اقعد معانا، قولتله لأ أنا مليش في التمثيل، واتحايل عليا، وطلعت معاهم، وبعدها اختفيت أسبوع".

 

وتابع الفنان : " الأسبوع ده قعد يدور عليا فيه، لحد ما في يوم لقاني في الكافيتريا، قالي أنت بتعمل ايه هنا! ، المفروض تكمل معانا البروفات، قولتله والله ما ليا في التمثيل، قالي انت مالك خليها على الله " .

 

وأكمل الصاوي: " المسرحية اتعرضت بعد أسبوعين، ولقيت نفسي اتشهرت في الجامعة جداً، والضحك اللي كان على وشوش الناس بسببي بسطني جداً " .

 

واستطرد : "مقولتش لأهلي إني بمثل ولا جبت لهم سيرة خالص في أول رواية لحد ما بدأت أتشهر واتعرف في الجامعة، عشان هيقولولي التعليم أهم والبكالوريوس ".. " وتاني رواية كان العرض التاني للمسرحية وكانت على مستوى منتخب الجامعة، وحصلت على ممثل أول جامعات، ودعيت فيها أهلي وعرفوا" .

 

وأشار إلى أن الأستاذ "جلال الشرقاوي"، كان ضمن لجنة التحكيم في هذا العرض، معقباً : "هو اللي قالي قدم في معهد الفنون المسرحية، وكنت أنا لسة بدرس في 3 كلية تجارة، وقالي لو نجحت كان بها، منجحتش يبقى انت خضت التجربة وخلاص " .

 

وتابع : “سمعت كلامه وروحت قدمت، وكانت المفاجأة الكبرى إني نجحت واتقبلت في المعهد، وبقيت بدرس سنة أولى في المعهد، وسنة ثالثة في كلية تجارة في نفس الوقت”، مضيفاً أن كانت البداية من هنا.

 

اقرأ أيضا| خالد الصاوي يطالب بمنع عرض فيلم «للإيجار»


الكلمات الدالة

 

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة