ميدو
ميدو


ميدو: تصريحات كيروش عن طارق حامد وقفشة "عين العقل" 

أميرة أنور

الأحد، 02 يناير 2022 - 11:22 م

أشاد أحمد حسام ميدو نجم الزمالك الأسبق، بتصريحات البرتغالي كارلوس كيروش المدير الفني لمنتخب مصر الوطني والتي أدلى بها اليوم بشأن استبعاد طارق حامد ومحمد مجدي قفشة من قائمة منتخب مصر في أمم إفريقيا المقرر إقامته في الكاميرون.

قال ميدو في تصريحاته عبر برنامج الريمونتادا على قناة المحور: "تصريحات كيروش عن استبعاد طارق حامد وقفشة عين العقل، المدرب قال إنه يتحدث عن المجموعة، وأنا أدعمه، لأن مرحلة التجارب انتهت وكذلك مرحلة التساؤولات انتهت الآن وقت التنفيذ ووقت تدعيم المجموعة الحالية".

أضاف: "أنهينا قصة طارق حامد بأن استبعاده جاء بناء على قناعات كيروش الفنية والمدرب ليس مقتنعا بقفشة في طريقة 4-3-3 لذلك كان يجب إنهاء القصة تماما بدون تساؤولات فالوقت وقت المجموعة وتدعيم المنتخب لحصد أمم إفريقيا".

وختم حديثه قائلا: "كيروش قام بتجربة مروان حمدي وكان يرى أن المهاجم لا يصلح للتواجد مع مصر في أمم إفريقيا، وأحمد رفعت لاعب كبير ولكن منافسيه أفضل من وجهة نظر كيروش خاصة تريزيجيه ورمضان صبحي وكذلك عمر مرموش".

وكان أحمد حسام ميدو لاعب الزمالك السابق، دخل في خناقة إلكترونية مع أحمد حسن كوكا مهاجم منتخب مصر بعد وصفه أنه لاعب متواضع لا يصلح للمستوى الدولي. 

وكتب ميدو ردا على تغريدة على موقع التواصل الاجتماعى وكتب صاحب التغريدة: «في الحقيقة أحمد حسن كوكا عامل مسيرة احترافية مميزة جدًا.. النهاردة أحرز هدفه ال٩٩ في الملاعب الأوروبية وهو ثاني الهدافين من المصريين المحترفين في الخارج بعد محمد صلاح والثالث من حيث عدد البطولات بعد محمد النني وصلاح وأرقام تانية كثيرة مميزة.. كل التحية لمسيرته”.

ورد عليه ميدو قائلا: مهاجم متواضع لا يصلح للمستوى الدولي حتى ولو أحرز ١٠٠٠ هدف. 

ورد عليه  كوكا قائلا : " مهاجم متواضع؟ اولا هو انت اصلا مين طلب رأيك؟ ثانيا انت مبطل كوره وانت عندك ٢٩ سنه و كل الناس عارفه ليه، ثالثا لو رقم الاهداف الي انا جايبه شايفه قليل ماجبتوش انت ليه، مع إن اللي بيلعب في نادي اكبر فرصه بتكون اكتر في التسجيل، رابعا حاولت تبقي مدرب و مبتكملش شهر في اي نادي".

وأضاف مهاجم قونيا سبور:" انا عارف ان اكبر غلط اني ارد عليك وانت فاضي و عندك برنامج تتكلم فيه كل يوم بس انا برده مش هيهدني كلامك و هفضل في طريقي ، مركز في مستقبلي و مش عايز حاجه من الناس بعد مبطل كوره و بعد لما اموت غير السيره الحلوه".

وتابع :" خامسا بتحاول تبقي اعلامي و تتكلم عن ده وده عشان تبقي تريند بأي شكل ، اي حاجه عايز تدخل فيها ، ده حتي صلاح في اول مشواره كنت بتتكلم عليه وحش ، الحقد عالي اوي عندك من زمان وانت بتتكلم وحش عني".

واستمرت الخناقة بين وقال كوكا: "وأنا عارف إن أكبر غلط اني أرد عليك وانت فاضي وعندك برنامج تتكلم فيه كل يوم بس انا برده مش هيهدني كلامك وهفضل في طريقي، مركز في مستقبلي ومش عايز حاجه من الناس بعد مبطل كورة وبعد لما اموت غير السيرة الحلوة". 

ونشر ميدو تغريدة قبل أن يمسحها متحدثا عن انضمام كوكا للمنتخب بالواسطة.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة