المطرب أكمل رسلان
المطرب أكمل رسلان


أكمل رسلان يتهم عدداً من نجوم الفن بسرقة ألحان أغانيه

أروى حمدي

الأحد، 12 مارس 2023 - 06:56 ص

 حل المطرب أكمل رسلان ضيفا في برنامج "كلام الناس" الذي تقدمة الإعلامية ياسمين عز، الذي تم عرضة علي قناة MBC مصر

 واتهم أكمل رسلان عددا من النجوم بسرقة ألحان أغانيه وتقديمها في أغانيهم قائلا: «اللي بيحصل معايا توارد خواطر أوي بس فيه كتير أخدوا ألحان أغنياتي، شيرين مثلا كنت عامل أغنية مش بعيد وهي بعدها بسنة عملت كل حب الدنيا ليا في قلبي ليك».

وأضاف أكمل رسلان: رامي صبري أخد لحن أغنية أنا بعترفلك عجباني.

كما أضاف: " علي سبيل المثال شيرين عبدالوهاب في أغنية (على بالي) وتشبه (مش بعيد) وأغنية رامي صبري قادر أكمل مسروقة من بعد الحب ده كله يا غالي نفس اللحن بالظبط، ودي بتحصل معايا كتير وأنا مش بعاتب وفيه ناس زمايلي كتير جدا ومش برفع تليفون أقولهم انتو واخدين مني أغاني، رامي صبري مثلا أخد لحن أغنية أنا بعترفلك عجباني من أغنية ليا بس رامي صبري مقولتلوش والأغنية نجحت معايا ونجحت مع رامي صبري وحماقي بردو كذلك و مش بيبقى قاصد ممكن يكون تشبع بأغنية”.

اقرأ أيضا:دراما رمضان 2023| سلمى أبو ضيف صعيدية لأول مرة في «المداح 3»

 

وأستكمل حديثة قائلا: "وأحمد سعد أغنيته الأخيرة، «قادر أكمل» هي نفس لحن أغنيتي «بعد الحب»، ومحمد حماقي «أم الدنيا»، ألحانها تشبه «آخر حاجة فاكرها».

 

أغنية فاكر نفسك هدية 

 ومن ناحية أخري، حقق رامي صبري نجاحات كبيرة من خلال أغنية “فاكر نفسك هدية”، والتي أتت من كلمات أحمد علي موسى، ألحان مدين، توزيع ومكس وماستر جلال حمداوي.

 

كلمات أغنية فاكر نفسك هدية 

وتقول كلماتها: “عنها المركب مامشيت تغرق وانا هبقى راضي وفارقني مع السلامة مش فارقة يعني عادي خد بس الباب في إيدك لو خارج من حياتي واتأكد وانت ماشي إن الباب اتقفل، مبروك طوبتك رميتها وياك مفيش أمل خليت البعد عنك على قلبي زي العسل فاكر نفسك هدية مبعوتة من السما وانت أذية وأسية .. زيك زي العمى والله يكون في عونه اللي تكون من نصيبه واتعود من الليلة دي تسمع مني الحقيقة وانسى أطبطب وادادي أو اجاملك لو دقيقة من الليلة دي المعاملة وياك ودي الطريقة كتر خيري إني صابر طول الوقت اللي فات لو واحد تاني غيري كان سابك من سكات أو بدري ياعيني بدري كان اتجنن ومات".

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة