سنك مجرد رقم وليس عائقًا أمام أحلامك
سنك مجرد رقم وليس عائقًا أمام أحلامك


إنجى الشاذلى تعلمت الباليه فى الـ٢٧ من عمرها

أول باليرينا محجبة في مصر

دينا درويش

الأحد، 07 مايو 2023 - 09:58 م

يحتاج الباليه للتدريب منذ سنوات الطفولة الاولى الا انه رغم بلوغها سن السابعة والعشرين لم تيأس وقررت السعى وراء حلمها وتحقيقه وبالفعل بدأت فى تعلم فن الباليه ونجحت وحققت حلمها وقدمت العديد من العروض إنها إنجى الشاذلى أول باليرينا محجبة فى مصر.


وتقول «اسمى انچى الشاذلى وتخرجت فى كلية اداب قسم لغة انجليزية، وبدأ حبى للباليه منذ الطفولة وقتها كان عمرى ١٠ او ١١ سنة كنت بزور الأوبرا وبتابع كل العروض تقريبا، وكنت بشتغل opérations team leader فى شركة اتصالات كبيرة، وقررت اتعلَّم الباليه فى سن ٢٧ لما لقيت مدرسة بتعلم الكبار وأحقق حلمى اللى كان دايما معايا من طفولتى».


وتضيف «انا كنت فى عملى وشاهدت إعلانا لإحدى الأكاديميات التى تعلن عن إتاحة فرصة لتعليم الباليه للكبار فوق الـ١٨ عاما، حينها لم أمنح نفسى فرصة للتفكير على الفور أمسكت بهاتفى واستفسرت عن جميع التفاصيل، ولحسن حظى لم يكن هناك أى شروط تخص الوزن أو اللياقة، حتى إننى أخبرتهم أننى محجبة ولن أتخلى عنه. فأخبرونى أن هذا ليس عائقاً، خاصة أن لديهم مكانا مخصصا للسيدات فقط، وحينها قمت بالحجز على الفور.
وتكمل انها واجهت العديد من الصعوبات قائلة «مكنش عندى أى لياقة على الرغم من انى كنت بمارس الباليه المائى وانا صغيرة بس انا كان بقالى سنين مش بمارس أى نوع رياضة من سن ١٤ سنة تقريبا، لكن اهلى بيشجعونى دايما لانها رياضة ونوع راق كمان، والباليه صعب جدا محتاج مجهود كبير وعمل شاق وعلشان اقدر اتقن بعض الحركات بتمرن عليها فى البيت كل يوم زى مثلا الرقص على البونت «حذاء الباليه» التى اتقنتها بعد مرور ثلاثة أعوام من بدء التدريب، وطبعا مازلت لم اتقن كل الحركات فى الباليه لانه صعب بشكل عام ومحتاج سنوات طويلة لإتقانه، فالتمارين قاسية خاصة مع عدم وجود اللياقة الكافية فتدريبات الباليه ليست بالسهولة التى يتخيلها البعض، بل هى صعبة إلى حد كبير ولذلك كنت بحاجة دائماً للصبر والإصرار».


وتكمل أنها اتجهت للتدريب على رقص البالية داخل وخارج مصر وحققت شهرة كبيرة، وحاليا تقوم بتدريب العديد من الكبار والأطفال على ممارسة البالية.
واضافت انها لم تواجهها اى صعوبات فى المشاركة بالعروض المختلفة سواء بسبب سنها او بسبب ارتدائها للحجاب وشاركت فى ثلاثة عروض بالحجاب والعرض القادم هو الرابع لها فى شهر ابريل الحالى، اما عن كيفية تنسيقها لملابس الباليه لتتناسب مع الحجاب قالت «بلبس نفس فستان الفريق معايا بس فستانى بكم ويغطى شعرى بايشارب اسود بحيث انى أكون مش مختلفة عنهم، وأحلامى انى أكون باليرينا محترفة وبنصح كل بنت ان السن مجرد رقم والعائق الوحيد فى عقلنا مش فى قدرتنا ونبدأ فى تحقيق حلمنا النهاردة قبل بكرة».


وعن بعض التحديات التى واجهتها خاصة أنها بدأت فى تعلم فن الباليه فى السابعة والعشرين من عمرها قالت «لَبْس البونت او جزمة الباليه كان صعبا جدا عليا فى البداية لانه محتاج اولا سن صغيرة، ثانيا مجهود كبير جدا وكان بيتقالى انه صعب جدا اعرف ارقص بها فى سنى بس تحديت الواقع وأديت العروض بها، الموضوع مش سهل خالص ومحتاج مجهود كبير وطبعا فى آراء سلبية فى ناس اكيد بتشوف انى بعمل حاجة مش صح عشان الحجاب وانا بصراحة مش بهتم بده المهم اننى تحديت ذاتى وحققت حلمى واصبحت باليرينا».


وتقول تغيرت كثيراً بعد ممارستى للباليه، وأصبحت لدى طاقة إيجابية رهيبة، كما أنه قادر على زيادة الثقة بالنفس بقدر كبير، بخلاف اننى أشعر بأن حياتى أصبح لها قيمة حقيقية بعدما حققت ما كنت أحلم به، وعملت كمدرس مساعد مع عدد من مدرسى الباليه بمصر والإمارات، وحالياً أعمل على تعليم الأطفال، كما أخطط أن يكون لدى أكاديمية لتعليم الباليه لمختلف الأعمار بالمستقبل، وأحلم أن أطور ذاتى فى فن البالية اكثر واكثر.

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة