هونج جين ووك سفير كوريا الجنوبية فى القاهرة
هونج جين ووك سفير كوريا الجنوبية فى القاهرة


سفير كوريا : «حزين أنى هسيب مصر» و اتمنى لها مزيد من التطور و التقدم

أسماء حجاج

الثلاثاء، 16 مايو 2023 - 08:09 م

أكد هونج جين ووك سفير كوريا الجنوبية فى القاهرة على قوة العلاقات بين مصر وكوريا ، وقال فى حفل اقامه بمناسبة انتهاء مهام عمله " مصر بلد جميلة وليها تاريخ عريق ومستقبلها هيكون مشرق، مصر دولة كبيرة لكن مُتأكِّد إن مستقبلها سيكون بَاهِر لأن بها شباب ذكي مثلكم، وأظن إن مصر هتكون واحدة من الدِول الموجودة في مجموعة العشرين قبل سنة 2050".

و اضاف السفير الكوري الجنوبي  "زي ما بيقولوا إن اللي يشرب من نيلها لازم يرجع له تاني، فأنا مُتَأكِّد إني هرجع لمصر تاني قريب. ومتأكد إن مصر هتكون أحسن وأجمل لما أرجعلها، أنا حزين عشان هسيب مصر لكن عارف إن السفير اللي هيجي بعدي هيحب مصر وشعبها. وأتنمى أنكم تِفْضَلوا تحبوا كوريا وإن العلاقات بين مصر وكوريا تتحسن أكتر وأكتر".

وأضاف هونج" كان هناك مشاكل اقتصادية فى مصر وكوريا بسبب حرب أوكرانيا، لكن رغم ذلك حجم التجارة بين البلدين زاد حوالى ٤٠ %، كما أن التصدير من مصر لكوريا زاد، بالإضافة لذلك تعاون البلدين فى مُنْتَجات made in Egypt مثل التليفزيونات والغسالات، والعام الماضى قرروا يعملوا تابات و موبايلات و مترو، كما قرروا يعملوا محطة الطاقة في الضبعة".

و أضاف هونج "شهد عدد السياح الكوريين إلى مصر زاد بعد ما تم رفع التَحْذِير السِياحي شهر أغسطس الماضى من  مُعظم الأماكن و سيزداد العدد فى المستقبل فالكوريون يريدون الاستمتاع بالطبيعة الجميلة لمصر في الغردقة وشرم الشيخ ودهب ليس فقط الأماكن التاريخية زي الأهرامات والأقصر وأسوان، و قريبا سيكون هناك طيران مُباشِر بين كوريا ومصر".

وأشار الفير الكوري الجنوبي أن ال٣  أعوام الماضية شهدت أحداث كثيرة، مثلا  زيارة رئيس كوريا ورئيس البرلمان الكوري لمصر، والعام الماضى كان هناك اِتِصَالات تِلِيفونية و رسائل كثيرة بين الرئيس السيسي ورئيس كوريا الجديد طيون"، كمان أن هناك وُزراء وصحفيين من البلدين سافروا بين مصر وكوريا وبذلوا مَجهود كبير لتعزيز التعاوُن بين البلدين.

وختم كلمته"أتمنى إنكم تفضلوا بصِحَّة وسَلامَة وإن شاء الله أشوفكم قريب".


الكلمات الدالة

 

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة