مدحت صالح
مدحت صالح


مدحت صالح: كانوا مسميني زمان مطرب كشكول في حي روض الفرج

بوابة أخبار اليوم

الأحد، 13 أغسطس 2023 - 05:58 م

تحدث الفنان مدحت صالح، عن طفولته وبداياته في مشواره الفني، مشيرًا إلى أن الشهرة لم تغيره ويعتبرها نعمة من نِعَم الله، فكان هدف أي فنان هو حب الجمهور.

وقال مدحت صالح خلال استضافته في برنامج Sold Out الذي يقدمه الإعلامي محمود سعد، ويُعرض على منصة Watch IT: مغيرتنيش الشهرة وبعتبرها جزء من نعم ربنا، وفيه ناس بعد ما بيوصلوا لمرحلة الشهرة بيبدأ يزهق ويتخنق ويتضايق، لكن في الأول بيجري ويلهث وراها ولما بتجيلهم بيزهقوا، دي نعمة بشكر ربنا عليها وعمر ما كان حب الناس والجمهور حاجة تزهق من أول المشوار الهدف بتاعنا نوصل للحتة دي. 

وأضاف: "الاستقرار النفسي هو أكبر نعمة إنك تبقى راضي ومبسوط وبتحافظ على النعم اللي ربنا ادهالك، واتعلمت ده من أستاذي عبد الحليم ومحمد الموجي ومحرم فؤاد وكنت بقوله أبويا؛ لأنه بيعتبرني ابنه، ودكتور يوسف شوقي وأبلة فضيلة".

وتابع مدحت صالح: "كانوا مسميني زمان مطرب كشكول في حي روض الفرج في شبرا، كنت بغني في الأفراح في حواري وفوق أسطح البيوت؛ عشان بغني أغاني الناس القديمة ست أو راجل، فالكشكول ده عبارة عن إيه؟ تراثنا، عايز تبقى متفوق فلازم يبقى عندك رصيد أكبر، مينفعش حد يقولك غنيلي تفضل تغنيله نفس الأغاني".

واختتم مدحت: "كنت بسمع محطة أم كلثوم في الإذاعة وبحضر الكشكول ولما بتتعاد الأغنية براجع اللي حفظته، فمليت الكشكول بأغاني متنوعة لدرجة إني بقيت أكثر الفنانين طلبًا في شبرا، وحبًا في الفن والغناء عايز أبقى كويس وعندي رصيد وحصيلة لا بأس بها خلاني بقيت راجل بينحت كتير".


الكلمات الدالة

 

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة