صورة موضوعية
صورة موضوعية


فرفش كده.. مساحة خاصة كل يوم جمعة

بوابة أخبار اليوم

الخميس، 04 فبراير 2021 - 10:18 م

صباح الفل عليكم في نهار جمعة جميل، اصطباحته رايقة، وشمسه دافية، ومود شبه كباية الشاي الكشري في ساعة ضهر وقعدة كنبة ظريفة كلها فرفشة.. تعالى يا سيدي نفرفش كده.

ومن أول لما تبدأ وأنت داخل على أيدك اليمين تلاقي انفرادنا "أسماء المرشحين للتعديل الوزاري المرتقب"، أكيد طبعًا وكلهم بالتأكيد مرشح واحد لكل الوزارات، هم جميعا السيد "عبده مشتاق"، والحقيقة إنهم صحيوا انهاردة على مكالمة من نفس الشخص، هو نجم فطري ينشط نموه في هذه المناسبات فقط، التعديل الوزاري منذ سنوات طويلة، هو نجل السيد محفوظ عجب، واسمه عجب محفوظ عجب.

ثم تتحرك شمال شوية، شمال كمان.. أيوة هات كمان سنة شمال، إليك يا عزيزي يوميات "بياعين الهوا ليمتيد"، قعدة جديدة بين السيد برهان بلبل والمدام ڨيكي الدنانيري، لما سمعت ڨيكي من برامج التوك شو عن تخفيض محتمل للعائد على شهادات الاستثمار في البنوك، ودخلت تشكو لبرهان بلبل وهي دمعتها على خدها.

عارف حضرتك لو نزلت تحت شوية، هايقابلك "نوفل"، هذا الولد الذي تعب يا عيني من الانتظار في تلاجة "الفريندزون"، حتى فقد الأمل مطلقا في أن يجد أي حد يعبره، حرفيا.. أي حد، والله معاناة يا عزيزي نوفل.. الله يعينك.

وبعدين ننزل كمان شوية، فتصطدم بتساؤل مهم "أنا بنت مين يا دادا"، صدقني ستواجه خبط لزق حالة صراع اجيال حتمية، سارة حُسني بتحكي ببساطة عن "ايجو" حقيقي لجيل التمانينيات، ومعاهم حق بصراحة، فقط لانني من هذا الجيل، وبعدين أبناء التسعينيات، ثم تلبس في جيل الألفينيات اللي وصل لبداية عشرينياته.. والله صدمة نفسية.

تخرج من هذه الجدلية اللعينة، تلاقي السيد "ضفاديعو" بيطمنك ببرود.. "المسحة من المناخير بس"!

رحلة سعيدة

 


 

الكلمات الدالة

 

 

 
 
 
 
 
 
 

مشاركة