محمد عطية
محمد عطية


محمد عطية يثير الجدل: أرفض الرقابة على الفن وممكن أتجوز من غير دين

سلمى خالد

السبت، 03 سبتمبر 2022 - 02:55 م

أدلى الفنان محمد عطية بتصريحات جريئة أثارت الجدل حوله وحول تفكيره ومعتقداته، وذلك بعدما حل ضيفًا على برنامج شو القصة الذي تقدمه الإعلامية رابعة الزيات، وتحدث عن القضايا العامة مثل الحرية الجنسية عند المرأة ودراسته للإسلام.


وقال محمد عطية في تصريحات جريئة له: "درست الإسلام 16 سنة وفي حاجات كتير في الدين صعب أتقبلها، وأنا مبسوط من غير جواز لأن حياتي أنا أولى بيها، والشراكة مش حلوة".

وأضاف: "ممكن أتجوز من غير دين ده لو أتجوزت أصلا، لأن الزواج عرف بشري مخترع، وأفضل الزواج من غير عقد زي المساكنة، لأن الجنس جزء مهم في العلاقة، كنت شرقي وذكوري لحد سن الـ30، وكنت شخص سيء جدًا زي سي السيد".

وتابع محمد عطية حديثة قائلًا: "بشفق على الستات في الشرق الأوسط ومن التدخل في لبسها وحياتها الجنسية، وأنا أعيش أحلى مرحلة في حياتي من بعد الثلاثين؛ لأني تخلصت من الأفكار الشرقية اللي بتقيدنا".

أقرا أيضا|بأغنية «ابقى قولي».. محمد كيلاني يتعاون مع بهاء الدين محمد وعزيز الشافعي

وأضاف: "المواريث والعادات والتقاليد والثوابت من أكبر الجرائم اللي ارتكبت في حق العقل البشري، وأرفض الرقابة على الفن لأن الصح والغلط نسبي، والمفروض ميكونش فيه سقف لأفكاري، ومستغرب من الفنانين اللي بيرفضوا البوس، وأعرف كتير بيعملوا كل حاجة ولكن يدّعوا الفضيلة".

وتابع: "الشرق الأوسط فيه أكثر الدول بتدخل على المواقع الإباحية ونسبة كبيرة من الشباب بيشربوا وبيمارسوا الجنس، وعذرية المرأة ليست دليل على شرفها، ولا على علاقتها الجنسية، ومش مع حكم إعدام قاتل نيرة أشرف لكن يعاقب المؤبد علشان بيعذب في السجن".

 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة