بيادات جنود الاحتلال تدنس ساحة المسجد الأقصى -- فؤاد حداد
بيادات جنود الاحتلال تدنس ساحة المسجد الأقصى -- فؤاد حداد


كنوز| «المسحراتى» ينادى على القدس الحبيبة

عاطف النمر

الأربعاء، 13 مارس 2024 - 04:48 م

فؤاد حداد

الشاعر الرائع البديع فؤاد حداد الذى لن يتكرر فى حسه الوطنى الإنسانى من أنضج وأروع من وضع رؤاه الاجتماعية والثقافية والسياسية والفلسفية على لسان «مسحراتى» خاص ينطق بلسان فؤاد حداد فى رمضان، والشيخ سيد مكاوى لحن الكثير من تلك الأشعار وسجلها بصوته وصورها بنفسه فأصبحت علامة مرتبطة بتسحير الناس فى رمضان إذاعياً وتليفزيونياً، ويقدم شاعرنا الراحل الكبير لوحة بمداد الوجع عن «القدس» الحبيبة السليبة التى تدنسها بيادات العدو الآن وتحرم سكانها من الصلاة فى المسجد الأقصى طوال رمضان، ويقول فيها : 

«اصحى يا نايم وحد الدايم.. وقول نويت.. بكرة إن حييت.. الشهر صايم.. والفجر قايم.. اصحى يا نايم .. وحد الرزاق.. رمضان كريم.. مسحراتى يا مؤمنين.. منقراتى مد الأنين.. الله على رعشة الحنين.. عمره ما كان الأمل ضنين.. يا قدس يا نوارة السنين.. كأن عينى فى ميتمى.. يا قدس ما يحتمل دمى.. إلا أشوفك وأرتمى.. وأبوس ترابك المريمى.. أبويا وابنى على فمى.. ما أتوهش يا قدس فى المطال..

يا عاصره مهجة الرجال.. سقاك من دمعته الهلال.. يا قدس يا سبحة الشقا.. الأعمى فى سجدتك رأى.. والفجر من صخرتك سقى.. يا قدس تتفجر الجراح.. والصبر حرب وأيوب صلاح.. يا أخت من مكة والبطاح.. قلبى انضرب للعرب وصاح.. لابد من فتح فى الصباح.. المشى طاب لى.. والدق على طبلى.. ناس كانوا قبلى.. قالوا فى الأمثال.. الرجل تدب مطرح ما تحب..

وأنا صنعتى مسحراتى فى البلد جوال.. حبيت ودبيت كما العاشق ليالى طوال.. وكل شبر وحتة من بلدى.. حتة من كبدى.. حتة من موال.. لما تقول أجمل ما فى الدنيا.. المية للعطشان.. يعرفوك عربى.. أما للراوى ريحة البرتقان فى مداخل يافا.. يعرفوك عربى.. لما تقول ابنى اتولد لاجئ.. يعرفوك عربى.. لما تقول يا رب.. يعرفوك عربى.. لما تباشر جهادك، ترمى أوتادك.. فى قلب دابح ولاد.. يعرفوك عربى.. اصحى يا نايم وحد الدايم.. السعى للصوم خير من النوم.. دى ليالى سمحة.. دى نجومها سبحة.. اصحى يا نايم.. يا نايم اصحى.. وحد الرزاق.. رمضان كريم». 
 

الكلمات الدالة

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

مشاركة